• Citroën/

Sverigepremiär för Citroën Nemo – en smart och smidig transportbil från 82 900 kr.

Nu lanserar Citroën den nya transportbilen Nemo på den svenska marknaden. Bilen har fått det träffande namnet Nemo eftersom det rör sig om en smart och smidig liten transportbil som lätt tar sig fram i innerstadstrafiken. Den kompakta Nemo blir instegsmodell för märkets lätta lastbilar, som sedan tidigare består av Berlingo, Jumpy och Jumper.

Frånpriset är 82 900 kr ex moms för Nemo Skåp utrustad med bensinmotorn på 1.4i och 75 hk. Med diselmotorn HDi med 70 hk är frånpriset 92 900 kr ex moms.

Ett nytt modernt koncept

Vägtransporterna konkurrerar mer än någonsin om utrymmet med all annan trafik. Nemo är därför ett perfekt alternativ för att ta sig fram i dagens svårgenomträngliga trafikdjungel i och runt våra moderna städer. Den uppfyller alla krav som ställs på en kompakt skåpbil: smidig storlek, optimerad interiör, snillrika funktioner och - inte minst viktigt - den låga bränsleförbrukningen.

Kompakta yttermått och optimerad interiör

Nemo är både kompakt och rymlig:
• Nemo har kompakta yttermått (3,86 m lång) och är lika enkel att manövrera i stadsmiljöer som en liten personbil.
• Snillrik utformning som ger bilen praktiska och generösa lastegenskaper trots de kompakta måtten (2,5 m3 lastvolym och 610 kg lastvikt). Baktill är dörrarna olika breda och bilen kan förses med skjutdörr.
• Passagerarsätet EXTENSO kan anpassas på flera sätt.

Funktioner som gör arbetet enklare och skapar trivsel ombord

Nemo sätter ny standard i klassen med sina ekonomiska fördelar både vad gäller inköp och drift. De beprövade motoralternativen är både bränslesnåla och miljövänliga (119 g CO2 per km med dieselmotorn). Förare och passagerare kan njuta av funktioner som i en personbil: modern i design och interiör. Hög komfort. Ergonomiskt utformade reglage, innerbelysning och hög säkerhet.

Modern stil som sticker ut

Den här nya transportbilen från Citroën har en modern egen stil som väcker uppmärksamhet och stark sympati. Den har en robust framtoning med linjer som framhäver den väl tilltagna invändiga volymen och bilens praktiska egenskaper.

Ett komplett fordonsprogram som motsvarar de flesta behov.

Nemo som är en bil med kompakta mått blir instegsmodell bland Citroëns transportbilar. Den är fjärde modellen i serien och kompletterar de tidigare som består av Berlingo, Jumpy och Jumper.

Med sitt nya kompletta modellprogram täcker Citroën de allra flesta behov hos kunderna i segmentet (upp till 2 tons lastvikt och mellan 2,5 och 17 m3 lastvolym). Citroën vill därmed stärka sin ställning som en av de större aktörerna på marknaden för lätta transportbilar. Under 2007 uppgick Citroëns andel till 9,98 % på marknaden för lätta transportbilar i Europa och 7,2 % på den svenska marknaden.