City i Samverkan och Coca-Cola tänder 138 952 energisnåla julljus på Drottninggatan i Stockholm

Report this content

I år blir Drottninggatans julbelysning något utöver det vanliga. City i Samverkan och Stockholm stad har i samarbete med Coca-Cola Drycker Sverige låtit specialdesigna 44 draperingar och kronor med totalt 138 952 energisnåla ledlampor som hängs upp längs med hela gatan. Invigningen sker på söndag den 22 november med julparad och invigningstal av bland annat Ulla Hamilton, Stockholm stads miljö- och trafikborgarråd och Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige.

Den nya julbelysningen på Drottninggatan är en gemensam satsning mellan City i Samverkan, Stockholms Stad och Coca-Cola Drycker Sverige. Det är ett viktigt steg i stadens strävan att positionera sig som turistmål, att försköna och, kanske främst, verka för minskad energiförbrukning. Den nya julbelysningen drar trots sina 138 952 LED-lampor 70 procent mindre energi än tidigare belysning. – LED-belysning är ett utmärkt exempel på att teknikutvecklingen skapar miljövänliga alternativ inom många områden. City i Samverkan och Coca-Colas energisnåla julbelysning är ett bra exempel på att Stockholms stadsmiljö kan vara utsmyckad under julen samtidigt som företagen tar ett miljöansvar, säger Ulla Hamilton miljö- och trafikborgarråd. Nu på söndag, den 22 november, invigs den nya julbelysningen med att 138 funktionärer från Coca-Cola Sverige, Myrorna, Frälsningsarmen, Järfälla gymnastikförening och elever från Kungsholmens gymnasium/Stockholms Musikgymnasium bildar en julparad som går från Observatorielunden ner till Drottninggatan 33. Där invigningstalar Ulla Hamilton, Stockholm stads miljö- och trafikborgarråd, Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige och Johan Oljeqvist, VD Myrorna. - Vi arbetar sedan länge med långsiktiga miljöförbättringar i vår verksamhet, bland annat har vi sänkt våra direkta koldioxidutsläpp med 60% sedan 2004. Det känns väldigt relevant och roligt att få manifestera vad vi står för i detta sammanhang och kunna kombinera vår koppling till julen med miljömässigt och socialt ansvarstagande. Tidigare i år volontärarbetade 700 av våra medarbetare åt Myrorna så det är kul att kunna ta upp den tråden igen och denna gång fokusera på det arbete som Frälsningsarmén gör i juletider, säger Göran Holm, VD på Coca-Cola Drycker Sverige AB. Datum/tid: Söndag 22 november kl. 16.00–17.30 Julparad: Startar vid Observatorielunden och fortsätter Drottninggatan fram till Drottninggatan 33, vid gamla Klarateatern. Invigning: Drottninggatan 33, vid gamla Klarateatern, kl. 17.00–17.30. Tal av Ulla Hamilton, Göran Holm och Johan Oljeqvist. Deltagare: City i Samverkan, Coca-Cola Sverige, Frälsningsarmen, Myrorna, Järfälla gymnastikförening och Kungsholmens gymnasium/ Stockholms Musikgymnasium

Taggar: