Idag invigdes julen på Drottninggatan

Report this content

Idag invigdes Drottninggatans nya julbelysning. Premiären av den specialdesignade belysningen med 138 952 energisnåla ledlampor manifesterades med en julparad från Observatorielunden till Drottninggatan 33. Väl på plats invigningstalande bland annat Ulla Hamilton, Stockholm stads miljö- och trafikborgarråd och Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige.

– Vi vill befästa positionen som Europas första miljöhuvudstad och visa att Stockholm är världsledande inom miljöteknik. Jag tycker därför att det är jättekul att vi tillsammans kan inviga LED-julbelysningen på Drottninggatan som kombinera ett miljöinitiativ med en attraktion som kommer alla till glädje, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M) Stockholms stad. – Det är viktigt för oss att bidra lokalt på det sätt vi kan, och i denna satsning har vi kunnat göra det på ett väldigt bra sätt. Det visar inte minst den fenomenala uppslutningen till evenemanget och det odelat positiva gensvaret jag har fått från Drottninggatans många handlare. Detta är ett lysande exempel på ett för alla parter hållbart hållbarhetsarbete, säger Göran Holm, VD Coca-Cola Drycker Sverige AB. Under invigning medverkade även Myrorna och Frälsningsarmen med att samla in pengar och informera om julkampanjen ”Handla rätt i jul” som Myrorna står bakom. Den nya julbelysningen på Drottninggatan består av 44 specialbeställda draperingar och kronor med totalt 138 952 energisnåla ledlampor som hängts upp längs med hela gatan. Den nya julbelysningen drar trots det stora antalet lampor 70 procent mindre energi än tidigare belysning tack vare den nya LED-tekniken som använts. Förutom att detta sprider en extra julstämning till alla Stockholmare flyttar det fram Stockholms position som juldestination och är en fortsättning i City i Samverkans och Stockholms Stads miljöarbete – Vårt arbete med att förnya julbelysningen i Stockholm inleddes 2007 med målsättningen att Stockholm city skall vara ledande i Sverige när det gäller julbelysning. Tillsammans med Coca-Cola har vi nu adderat även Drottninggatan till en av de platser i Stockholm som lyser vackrare än någonsin, säger Per Eriksson, VD City i Samverkan. Bakom satsningen står City i Samverkan, Stockholms stad och Drottninggatans Förening i samarbete med Coca-Cola Drycker Sverige.

Taggar: