Citycon säljer köpcentrumet Åkermyntan i Stockholm

CITYCON AB Pressmeddelande 3 april 2018

Citycon har ingått avtal om att sälja köpcentrumet Åkermyntan i Stockholm till Artmax AB. Därtill har Citycon utvecklat och sålt intilliggande byggrätter på cirka 7 000 kvm för flerbostadshus till en fastighetsutvecklare.

Citycons totala försäljningspris är ungefär 310 miljoner kronor. Försäljningspriset är högre än den senaste värderingen enligt IFRS.

– Försäljningen av Åkermyntan är ett naturligt steg i vår strategi att fokusera på större, dagligvarubaserade köpcentrum i urbana knutpunkter. Försäljningen ger oss möjlighet att stärka vår balansräkning och finansiera våra utvecklingsprojekt, säger Tom Lisiecki, utvecklingschef i Citycon.

Åkermyntan Centrum är en lokal träffpunkt med butiker och service på totalt 9 400 kvadratmeter och 1,8 miljoner besökare årligen. Bland hyresgästerna finns ICA, Lidl, Legevisittens lättakut och vård-, mödra- och barnavårdscentraler samt bibliotek.

Citycon äger totalt 43 köpcentrum varav nio i Sverige, bland annat Kista Galleria, Liljeholmstorget Galleria, Jakobsbergs Centrum, Tumba Centrum och Åkersberga Centrum. Samtliga köpcentrum är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser.

CBRE var Citycons rådgivare i transaktionen.

För mer information, kontakta:

Eero Sihvonen
Executive VP and CFO
eero.sihvonen@citycon.com

Om Citycon
Citycon
 har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Värdet av de fastigheter som bolaget förvaltar uppgår till 5 miljarder euro och bolagets marknadsvärde är 2 miljarder euro.

Med 45 köpcentrum och 2 andra handelsfastigheter är Citycon marknadsledande i Finland, hör till marknadsledarna i Norge, Sverige och Estland och har ett fotfäste i Danmark. Citycon har 13 köpcentrum i Finland, 17 i Norge, 9 i Sverige, inklusive Kista Galleria, två i Estland och två i Danmark. Därtill uthyr och förvaltar Citycon 12 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.

Citycons köpcentrum möter kundernas dagliga behov av shopping och service och är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser. Besökarantalet uppgår till cirka 165 miljoner årligen.

Citycon noteras på Nasdaq Helsingforsbörs (CTY1S) sedan 1988 och har en kreditklassificering på investeringsnivå hos Moody’s (Baa1) Standard & Poor’s (BBB). Citycon är medlem i EPRA (European Public Real Estate Association).