Balfour Beatty Rail AB installerar järnvägsteknik för Citytunneln

Citytunneln har tecknat kontrakt med Balfour Beatty Rail AB för järnvägstekniska installationer i Lockarp samt inkoppling av Citytunnelbanan på Öresundsbanan. Entreprenaden är värd cirka 130 miljoner kronor.

Entreprenaden E303 består av två delar. Den ena delen är anpassning och inkoppling av Citytunnelns spår på Öresundsbanan vid Vintrie och Lernacken. Den andra delen omfattar spårbyggnation, kraftförsörjning, kontaktledningar och teleinstallationer för förbindelsespåret i Lockarp samt anpassning till Öresundsbanan, Kontinentalbanan och Ystadsbanan. E303 är det sista stora kontraktet inom projektet. Arbetet inom entreprenaden beräknas starta senare i höst. Anpassningen och inkopplingen till Öresundsbanan ska vara klar till Citytunnelns invigning i december 2010, förbindelsespåret i Lockarp tas i drift i april 2011.

Taggar:

Om oss

Citytunneln är 17 km järnväg som förbinder Malmö C med Öresundsbron samt knyter ihop det skånska järnvägsnätet och ökar kapaciteten för spårburen trafik i framtiden. Sex kilometer är tunnel under centrala Malmö, elva kilometer är järnväg ovan jord. Malmö C får en ny underjordisk stationsdel och nya stationer byggs vid Triangeln och i Hyllie. Projektets budget är 9,45 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Citytunneln invigs i december 2010.