RISK FÖR KRÄNKNINGAR AV UTSATTA EU-MEDBORGARES MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER I SVERIGE

Report this content

I DAG BJUDER CIVIL RIGHTS DEFENDERS I ETT ÖPPET BREV TILL REGERINGEN IN TILL DIALOG OM UTSATTA EU-MEDBORGARES RÄTTIGHETER I SVERIGE. RISK ATT KOMMUNER OCH LANDSTING BRYTER MOT KONVENTIONER OM MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER OM SLUTREDOVISNINGEN SOM ÖVERLÄMNATS TILL REGERINGEN FÖLJS.

Civil Rights Defenders är djupt oroad över slutredovisningen ”Framtid sökes” om utsatta EU-medborgares situation i Sverige som överlämnades till regeringen den 1 februari 2016.

- Sverige riskerar att bryta mot antagna konventioner om mänskliga rättigheter och kränka en redan svårt utsatt grupp ytterligare om slutredovisningen får stå ensam som underlag för hur insatser för utsatta EU-medborgare ska utformas, skriver Robert Hårdh, chef på Civil Rights Defenders, i ett öppet brev till regeringen i dag.

Sverige har förbundit sig att följa ett flertal internationella människorättskonventioner. Enligt folkrätten gäller rättigheterna i konventionerna alla människor som befinner sig i en stat, oavsett medborgarskap och legal status. Svensk lag ska tolkas enligt dessa konventioner. Civil Rights Defenders vill därför ha en fortsatt dialog med regeringen och snarast få svar från ansvariga ministrar på två frågor:

- hur bindande konventioner för mänskliga rättigheter efterlevs när rådgivning utformas till kommuner och landsting om stödet till utsatta EU-medborgare?

det civila samhället, inklusive romska organisationer och människorättsorganisationer, får möjlighet att delta i och påverka utformningen av den nationella och lokala politiken för utsatta EU-medborgare?

Civil Rights Defenders har kontakt med ett flertal kommuner som vill arbeta med utsatta EU-medborgare utifrån ett rättighetsperspektiv och erbjuder kommuner och landsting råd och stöd i hur de kan arbeta för att gällande svensk nationell lagstiftning tolkas i enlighet med såväl mänskliga rättigheter som EU-rätten.

- Kommunpolitiker som i sitt arbete dagligen tar svåra beslut om utsatta människors livssituation behöver bättre vägledning än den som slutredovisningen ger, skriver Robert Hårdh i brevet.

CONTACT:
GABRIELLE GUNNEBERG E-mail: gabrielle.gunneberg@civilrightsdefenders.org,
Tel +46 76 576 27 62

Civil Rights Defenders is an independent expert organisation founded in 1982 in sweden, with the mission to defend people’s civil and political rights and empower human rights defenders at risk worldwide. Civil Rights Defenders has a presence on four continents and works in some of the world’s most repressive regions. by working in collaboration with local partners and focusing on innovation, our goal is to achieve long-term sustainable change in the name of human rights.

Visiting Address: Sergels torg 12, floor 12, SE-111 57, Stockholm, Sweden   Post Address: P.O. Box 2173, SE-103 14, Stockholm, Sweden
Tel 08 545 277 30   Fax 08 411 68 55   info@civilrightsdefenders.org   www.civilrightsdefenders.org   Org nr 802011-1442   Plusgiro/bankgiro 90 01 29-8