Civilekonomerna välkomnar treårigt avtal inom industrin

Pressmeddelande: Samtliga fem förbund i Facken inom industrin har gemensamt svarat ja till de opartiska ordförandenas slutliga hemställan i industriförhandlingarna. Avtalen är treåriga och har ett avtalsvärde på 6,5 procent. Det tredje avtalsåret är uppsägningsbart.

- Vi ser positivt på att ett treårigt avtal träffats. Nu kan vi komma i gång på allvar med förhandlingar på övriga avtalsområden. Nivån på löneökningarna ger utrymme för fortsatta reallöneökningar vilket är viktigt för våra medlemmar, säger Ulrika Emteryd, förhandlare på Civilekonomerna.

Förutom löneökningar innehåller avtalen avsättningar till deltidspension/flexpension. För LO-förbunden innehåller avtalen en låglönesatsning där arbetsplatser eller branscher med anställda som tjänar under 24 000 per månad får en högre lönepott.

Avtalen ger 2 procents löneökningar per år, från den 1 april 2017.

Utöver löneökningarna sker avsättning för att öka medlemmarnas deltidspension/flexpension. Ökningen för 2017 är 0,2 procent och 0,3 procent år 2019. Alltså totalt 0,5 procent.

De nya avtalen gäller 1 april 2017 – 31 mars 2020.

- Ett treårigt avtal ger förutsägbarhet och möjlighet för företagen att planera verksamheten på längre sikt. Det säkerställer tillväxt och bibehållen konkurrenskraft vilket även gynnar våra medlemmar.

För mer information:

Ulrika Emteryd, förhandlare och ombudsman Civilekonomerna, 070-266 27 64, ulrika.emteryd@civilekonomerna.se
Mikael Andersson, förhandlingschef, Civilekonomerna, 070-266 27 58, mikael.andersson@civilekonomerna.se
Torbjörn Askman, kommunikationsansvarig, Civilekonomerna, 070-266 27 69, torbjorn.askman@civilekonomerna.se

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för akademiskt utbildade ekonomer. Med 44 000 medlemmar är vi Sveriges största nätverk för ekonomer och den självklara partnern genom hela karriären. Vi arbetar för att stärka våra medlemmar i viktiga frågor som lön, balans i livet, kompetensutveckling och jämställdhet. Ingen kan ekonomer som vi.