Fortsatt högt söktryck till Civilekonomprogram

Söktrycket till Civilekonomprogrammen är fortsatt lika högt som vid förra årets höstantagning.

Drygt 5 100 personer valde Civilekonomprogrammet som sitt förstahandsval. Av dessa har nu 2195 personer blivit antagna, säger Sara Lindberg utredare på Civilekonomerna

Högskoleverket skriver i sin analys att antalet nybörjare på civilekonomprogrammen tillsammans med socionomprogrammen är de två yrkesutbildningar där antalet nybörjare minskat mest. I analysen saknas dock uppgifter om antalet platser till programmen. Minskningen av antalet nybörjare (13 %) motsvarar de totalt indragna studieplatserna.

Värt att notera är att Civilekonomprogrammen tillhör de mest sökta programmen i landet, avslutar Sara Lindberg.

För mer information:
Sara Lindberg, utredare