Överskott av ekonomer?

Civilekonomerna är mer försiktigt positiva i sin bedömning av framtidsutsikterna för ekonomer än vad Högskoleverket är.

Högskoleverket, HSV, har i sin rapport "Högskoleutbildningarna och arbetsmarknaden" försökt prognostisera det framtida underskottet eller överskottet på arbetsmarknaden för olika utbildningar. Rapporten vänder sig till blivande studenter och syftet är att de ska välja "rätt" utbildning som leder till ett arbete efter examen.

- Det är viktigt att blivande studenter får vederhäftig information även från andra källor än Högskoleverket, säger Alexander Beck, utredningschef på Civilekonomerna. Enligt rapporten kommer det att bli en överproduktion av ekonomer på cirka 60 % om inget görs.
Cirka 6 000 tar examen i ekonomi varje år och de allra flesta sugs upp av arbetsmarknaden. Hittills har det varit "balans" mellan utexaminerade ekonomer och efterfrågan på arbetsmarknaden. Förbundets bedömning är att behovet av ekonomer och civilekonomer kommer att vara stort framöver. Självklart kommer efterfrågan att variera men ekonomer behövs i de flesta verksamheter. Vad HSV inte berör i sin rapport är vikten av att studenter själva kan påverka sina möjligheter att få arbete. Bygga nätverk, skaffa bra kontakter under studietiden och vara med i kåraktiviteter är några exempel på hur man kan gå tillväga.

- Det viktigaste för ekonomstudenterna är att den utbildning de får håller hög internationell klass vad avser djup och bredd. Då kommer också efterfrågan av ekonomer att öka, avslutar Alexander Beck.

Alexander Beck
Utredningschef, Civilekonomerna