Personliga kontakter den vanligaste vägen till jobb

I Civilekonomernas riksomfattande rapport ”Tre år efter examen” undersöks årligen civilekonomers studietid och vägar in i arbetslivet.

Resultatet i rapporten visar bland annat att 20 % fick sitt första jobb via personliga kontakter, vilket också var den vanligaste vägen till det första jobbet. Kvinnor fick i större utsträckning än män anställning på den arbetsplats de hade kontakt med före eller under sina studier, ca 11 % för kvinnor respektive 8 % för män. Vanligare för män var att de fick sitt första arbete genom direktkontakt med potentiella arbetsgivare, ca 12 % för män respektive 9 % för kvinnor.

- Vi kan också konstatera att allt fler väljer att ta ut dubbla examina. Att läsa andra ämnen utöver sin ekonomexamen har varit en uppåtgående trend de senaste åren berättar Sara Lindberg, utredare på Civilekonomerna. Vanligast är det att studenter utöver sin ekonomexamen även tar ut en examen i juridik, humaniora, samhällsvetenskap eller teknik.

Antal respondenter var 1 504 individer från 24 av 25 högskolor och universitet som ger utbildning i ekonomiska ämnen. Respondenterna tog examen 2010. Rapporten är unik då den koncentrerar sig på personer med en examen i ekonomiska ämnen över hela landet. Undersökningen genomfördes i december 2013.

Sara Lindberg
Utredare, Civilekonomerna

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer och civilekonomer. Förbundet har 40 000 medlemmar varav 12 000 är studenter. Civilekonomerna arbetar med frågor som rör medlemmarnas arbetsvillkor, utbildning och yrkesutövningÅrets tema är En jämställd karriär.

Några av förbundets viktiga områden sammanfattas med sökorden: Kollektivavtal, Avtalsrörelse, Arbetsmarknad, Förhandling, Fackförening, Akademiker, Saco, Företagsekonomi, Nationalekonomi, Föräldraledighet,Chefer, Lön, Utbildningskvalitet, Almedalen.

Taggar: