Clas Ohlson Compact Store i Stockholm nu öppnad

Idag slog Clas Ohlson upp portarna för sin nya butik i Hornstull i Stockholm. Butiken är koncernens första att bära namnet Clas Ohlson Compact Store. Som namnet antyder är butiken i ett mindre format men, som alltid hos Clas Ohlson, full av smarta produkter och praktiska lösningar.

Butiken tycktes efterlängtad av kunderna som strömmade in direkt efter att banden till entrén klippts.

– Det ska bli otroligt spännande att se hur våra kunder tar emot det mer kompakta butiksformatet. Alla som arbetat med butiken har gjort ett fantastiskt jobb och läget här i handelsplatsen Hornstull gör att vi har all anledning att vara förväntansfulla, säger Peter Jelkeby, vice vd Clas Ohlson.

Clas Ohlson Compact Store i Hornstull har en säljyta om cirka 300 kvadratmeter men rymmer trots det ett sortiment med full funktion för kundernas hemmaprojekt. Om kunden önskar något som inte finns i hyllan går det enkelt att beställa produkter från Clas Ohlsons hela sortiment direkt i butiken. Här finns också den nya tjänsten Hyr hos Clas Ohlson som innebär att kunderna kan välja att hyra kvalitetsverktyg från Cocraft PRO Edition och andra fixarfavoriter, allt från en välfylld verktygslåda till cirkelsåg och mätverktyg.

Den nya butiken, som är den 86:e i ordningen i Sverige och 208:e totalt i koncernen, ligger i handelsplatsen Hornstull som har cirka 7,5 miljoner besökare per år. Med den nya butiken i Stockholm kan Clas Ohlson erbjuda sina kunder en omnikanalupplevelse med e-handel och över 200 butiker på sex marknader. Clas Ohlson planerar att under räkenskapsåret 2016/17 expandera butiksnätverket med 3-8 nya butiker netto.

För mer information om Clas Ohlsons butiksbestånd och framtida butiksetableringar, se detaljerad lista på om.clasohlson.com.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om över 7,5 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.

Citat

Det ska bli otroligt spännande att se hur våra kunder tar emot det mer kompakta butiksformatet. Alla som arbetat med butiken har gjort ett fantastiskt jobb och läget här i handelsplatsen Hornstull gör att vi har all anledning att vara förväntansfulla.
Peter Jelkeby