Clas Ohlson har tecknat kontrakt på butik i Kungsbacka

Butiken kommer att ligga i direkt anslutning till Kungsmässan Köpcentrum, i en egen lokal nära entrén till köpcentret. Total butiksyta blir cirka 1 500 kvadratmeter. Köpcentret har ca 80 butiker med en omsättning på ca 1,2 miljarder och 5,5 miljoner besökare. Upptagningsområdet för butiken är ca 160 000 invånare och butiken beräknas öppna i mars 2008.

Kommande butiksetableringar som hittills är kontrakterade är därmed:

Piteå och Karleby i Finland i september 2007, Skien i Norge och Kilden i Stavanger i Norge oktober 2007, Arendal och Amfi Madla i Stavanger i Norge november 2007, Vällingby, Lappenranta och Idea Park Tammerfors i Finland november 2007, Sickla i Stockholm december 2007, Drammen i Norge, Tromsö i Norge och Kungsbacka mars 2008, Visby april 2008, Asker i Norge oktober 2008, Kristiansand i Norge november 2008 samt Molde i Norge våren 2009 . Vår målsättning är att öppna 15 till 20 nya butiker under verksamhetsåret 2007/2008 och 20 till 25 under verksamhetsåret 2008/2009.

Med nuvarande 72 butiker och 17 kontrakterade kommer Clas Ohlson att ha totalt 89 butiker varav 44 i Sverige, 33 i Norge och 12 i Finland.

Bo Heyman, etableringschef, Tel. 0247-444 90, Mobil 070-597 44 90

Gert Karnberger, vd i Sverige 0247-444 34, Mobil 070-529 63 00

Clas Ohlson AB (publ) grundades 1918 i Insjön, Dalarna. Koncernen omsätter i dag cirka 4 miljarder svenska kronor och är noterat på Stockholmsbörsen. Vi har cirka 2 600 anställda. Sortimentet omfattar 15 000 artiklar inom bl.a. elektronik, el, verktyg, datortillbehör, mobiltelefontillbehör, biltillbehör, båttillbehör, beslag, urverk, Tv-stereo, foto-optik, kontorsmaterial och hushållsartiklar. Försäljningen sker främst genom egna butiker i Sverige, Norge och Finland. Våra butiker har årligen fler än 30 miljoner besökare.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 5 000 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.