Clas Ohlson har tecknat kontrakt på ny butik i Norge

Clas Ohlson har tecknat kontrakt gällande en ny butik i Bogstadsveien, Oslo i Norge. Butiken beräknas öppna oktober 2011 och säljytan kommer att uppgå till 1 300 kvadratmeter. Upptagningsområdet för butiken är ca 100 000 invånare.

Kommande butiksetableringar som hittills är kontrakterade är därmed: Bodø i Norge juni 2011, Sjøsiden Kjøpesenter (Horten) i Norge juni 2011, Köpcentrum Akseli (S:t Michel) i Finland juni 2011, Flygstaden handelsplats (Halmstad) juni 2011, Newcastle i Storbritannien augusti 2011, Gränby (Uppsala) hösten 2011, Buskerud Storsenter (Nedre Eiker) i Norge september 2011, Erikslund (Västerås) september 2011, Byporten Kjøpesenter (Mo i Rana) i Norge oktober 2011, Bogstadsveien (Oslo) i Norge oktober 2011, Alta i Norge oktober/november 2011, Elverum i Norge november 2011, Karisma (Lahtis) i Finland november/december 2011, Kongssenteret köpcentrum (Kongsvinger) i Norge vinter/vår 2012, Norrtälje våren 2012, Köpcentrum Willa (Hyvinge) i Finland oktober 2012, Amfi Ørsta (Ørsta) i Norge hösten 2012, Norra Backa (Borlänge) hösten 2012, Emporia (Malmö) under verksamhetsåret 2011/2012 samt Mobilia Shopping Centre (Malmö) hösten 2013.

Clas Ohlson kommer under verksamhetsåret att ha etablerat 19 butiker varav fyra i Storbritannien. Under det kommande verksamhetsåret 2011/12 planerar Clas Ohlson att etablera 17-22 butiker varav två till fyra i Finland samt en till fyra i Storbritannien. Med nuvarande 139 butiker och 20 kontrakterade kommer Clas Ohlson att ha totalt 159 butiker varav 68 i Sverige, 59 i Norge, 20 i Finland och 12 i Storbritannien.

Ola Aurtande, Affärsutvecklare i Norge, +47 23 21 40 20, +47 911 21 895.

John Womack, Informations- och IR-chef, Tel +46 247 444 05.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag har företaget 139 butiker i fyra länder och distanshandel via Internet och postorder. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 3 500 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 4 800 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.