Clas Ohlson har tecknat kontrakt på ny butik i Norge

Clas Ohlson har tecknat kontrakt gällande en ny butik i Sogndal, Norge. Butiken beräknas öppna våren 2013 och säljytan kommer att uppgå till 1 100 kvadratmeter. Upptagningsområdet för butiken är ca 35 000 invånare.

Kommande butiksetableringar som hittills är kontrakterade är därmed: Bogstadveien (Oslo) i Norge oktober 2011, Alta i Norge november 2011, Karisma (Lahtis) i Finland november 2011, Myyrmanni Köpcentrum (Vanda) i Finland december 2011, Valbo Köpcentrum (Gävle) februari 2012, Storhedens handelsområde (Luleå) februari 2012, Elverum i Norge mars 2012, Änghagens handelsplats (Lidköping) april 2012, Byporten Kjøpesenter (Mo i Rana) i Norge april/maj 2012, Kongssenteret köpcentrum (Kongsvinger) i Norge maj 2012, Flygfyren (Norrtälje) juni 2012, Köpcentrum Willa (Hyvinge) i Finland oktober 2012, Matkus handelsplats (Kuopio) i Finland oktober 2012, Emporia (Malmö) oktober 2012, Vestby Arena, (Vestby) i Norge november 2012, Amfi Ørsta (Ørsta) i Norge hösten 2012, Sogndal i Norge våren 2013, Norra Backa (Borlänge) oktober 2013 samt Mobilia Shopping Centre (Malmö) oktober 2013.

Under verksamhetsåret 2011/12 planerar Clas Ohlson att etablera 17-22 butiker varav två till fyra i Finland samt en till fyra i Storbritannien. Med nuvarande 148 butiker och 19 kontrakterade kommer Clas Ohlson att ha totalt 167 butiker varav 71 i Sverige, 61 i Norge, 23 i Finland och 12 i Storbritannien.

Ola Aurtande, Affärsutvecklare i Norge, +47 23 21 40 20, +47 911 21 895.

John Womack, Informations- och IR-chef, Tel +46 247 444 05.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag har företaget 148 butiker i fyra länder och distanshandel via Internet och postorder. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 3 500 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)