Clas Ohlson inviger idag ny butik i Lund med 30 % lägre energiförbrukning.

Idag inviger Clas Ohlson en ny butik i Nova Lund i Lund. Butiken är unik då den är Clas Ohlsons första butik som är bestyckad uteslutande med LED i allmänljuset och spotlights. På så sätt når vi 30 % lägre energiförbrukning och sparar över 43 000 kW per år, vilket motsvarar den årliga energiförbrukningen för två medelstora villor.

”Att utrusta våra nya butiker med enbart LED-belysning, och därmed väsentligt sänka koncernens totala energiförbrukning, är ett pilotprojekt som vi tidigare bara testat på en av våra butiker i Norge. Satsningen kommer att noggrant utvärderas och vår förhoppning är att vi inom cirka ett år ska ha gått över till LED i samtliga våra nyöppnade butiker”, säger Bo Heyman, Etableringschef Clas Ohlson AB.

Clas Ohlson erbjuder ett brett sortiment inom LED-belysning och dessutom rådgivning till kunder kring hur kunderna kan uppnå liknande energibesparingar i sina hem.

Butiken i Nova Lund är Clas Ohlson koncernens 182:a butik, och 76:e butik i Sverige. Butikens yta uppgår till 1 250 kvadratmeter och upptagningsområdet uppgår till cirka 110 000 invånare.

För mer information, kontakta:

Bo Heyman, Etableringschef, telefon 070 597 44 90.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247 64 913

Om Clas Ohlson
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget försäljning och service via 182 butiker i fyra länder, e-handel, katalog, telefon och sociala medier. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 4 300 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik).

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 5 000 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.