Clas Ohlson lanserar initiativ för ökad produktinnovation

Clas Ohlson Product Innovation Challenge lanseras idag och är en del av Clas Ohlsons ambition att utöka sortimentet av mer hållbara produkter. Initiativet syftar till att göra verklighet av goda produktidéer för en mer hållbar livsstil och att ge innovatörer möjligheten att lansera sin produkt via Clas Ohlsons säljkanaler.

Genom Clas Ohlson Product Innovation Challenge vill Clas Ohlson hitta helt nya innovativa produkter som kan hjälpa Clas Ohlsons kunder att leva mer hållbart. Idag lanseras tävlingen där du har möjlighet att skicka in ditt bidrag och vinna en attraktiv plats i Clas Ohlsons sortiment.

– Genom de produkter vi säljer och den kunskap vi förmedlar kan vi ändra attityder och beteenden hos våra kunder. Vi har därmed ett ansvar och en möjlighet att påverka och vi vill därför med Clas Ohlson Product Innovation Challenge öka takten i utvecklingen av vårt sortiment av mer hållbara produkter, säger Eva Berg, sortimentschef Clas Ohlson.

För att delta krävs att man har en produktidé som ännu inte finns på marknaden, passar in i Clas Ohlsons sortiment och som bidrar till en mer hållbar livsstil. Anmälan till tävlingen görs via www.clasohlsoninnovation.com och juryn består av bland annat Linda Krondahl, vd på Things, som dagligen jobbar med innovatörer och start-up-företag.

– I mitt jobb möter jag ofta företagare som trots att de har en väldigt bra idé, har svårt att nå ut kommersiellt. Vinnarna av Clas Ohlson Product Innovation Challenge kommer att med Clas Ohlsons hjälp kunna få en enorm skjuts ut på marknaden, säger Linda Krondahl.

Sista datum för att skicka in tävlingsbidrag är den 30 november 2016. Tio finalister kommer att utses och de vinnande produkterna koras i slutet av januari 2017. Ambitionen är att lansera vinnarprodukterna i samtliga Clas Ohlsons försäljningskanaler inom ett år.

Clas Ohlson Product Innovation Challenge är en del av Clas Ohlsons hållbarhetsarbete Härifrån till hållbarheten.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om över 7,5 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.