Clas Ohlson lanserar ny e-handel

Clas Ohlson har idag påbörjat lanseringen av en ny e-handelsplattform som ska introduceras på samtliga marknader. Satsningen är ett led i den multikanalstrategi som bolaget gör för att nå fler kunder via fler kanaler och att guida till smarta lösningar på praktiska problem.

Den nya e-handelsplattformen lanseras initialt i Sverige och Norge under april och med utrullning även i Finland och Storbritannien under sommaren 2012.

”Vår satsning på e-handel är en viktig del i vår multikanalstrategi för att erbjuda ännu större tillgänglighet, service och inspiration till våra kunder och att guida till smarta lösningar på praktiska problem. Genom en attraktiv mix av butiker och e-handel, kan vi attrahera ännu fler kunder både på befintliga och på nya marknader”, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Clas Ohlson.

Clas Ohlsons multikanalstrategi innefattar att erbjuda ett integrerat erbjudande och service genom butiker, e-handel, sociala medier, söktjänster samt via telefon och katalog.

”Projektet har engagerat över 100 personer under de två senaste åren och omfattar förutom en ny teknisk plattform även utveckling av andra kringsystem, förstärkt organisation och anpassning av processer. Målet är att erbjuda våra kunder en riktigt bra, praktisk och användarvänlig sajt som är lätt att handla på och som innehåller massor av nyttig information. Det blir också ett bra hjälpmedel för dem som vill förbereda sitt köp på nätet men som väljer att handla i våra butiker”, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

En annan viktig del av den nya e-handelsplattformen är satsningen på reservdelar med över 9 000 artiklar som gör det möjligt att förlänga livslängden på olika produkter.

”Många kunder blir positivt överraskade när de får höra att vi erbjuder både reservdelar och verkstadstjänster och kan förlänga livslängden på en favoritprodukt, allt från maskiner, verktyg och elektronik till hushållsprodukter, multimedia och fritid. Det handlar både om service och om hållbarhet, dvs. att hushålla med resurser och inte slänga saker i onödan”, säger Sven-Åke Östberg, kundtjänstchef på Clas Ohlson.

För mer information, kontakta:

Klas Balkow, vd och koncernchef: 0247-447 55

John Womack, informations- och IR-chef: 0247-444 05

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag har företaget 156 butiker i fyra länder och distanshandel via Internet och postorder. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 4 000 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)