Clas Ohlson ökar försäljningen i oktober 2015

Försäljningen i oktober ökade med 4 procent till 652 Mkr (629). I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

Jämfört med samma månad föregående år har 10 butiker tillkommit och totala antalet butiker uppgick per den sista oktober 2015 till 202 butiker.

Försäljningen fördelar sig enligt följande:

Länder, Mkr Oktober
2015/16
Oktober
2014/15
Procentuell förändring Procentuell förändring,
lokal valuta
Sverige 300 282 +6 +6
Norge 253 256 -1 +9
Finland 67 63 +7 +5
Utanför Norden 31 28 +9 0
652 629 +4 +7

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första sex månader (maj till oktober 2015) ökade med 5 procent till 3 616 Mkr (3 457). I lokala valutor ökade försäljningen med 6 procent.

Delårsrapporten för andra kvartalet 2015/16 offentliggörs klockan 07:00 onsdagen den
9 december 2015. Rapporten presenteras samma dag klockan 08:30 i Clas Ohlsons butik på Drottninggatan 53 i Stockholm.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Clas Ohlson AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 13 november 2015 klockan 07:00.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i fem länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om 7,5 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 5 000 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.