Clas Ohlson ökar försäljningen i oktober 2015

Försäljningen i oktober ökade med 4 procent till 652 Mkr (629). I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.

Jämfört med samma månad föregående år har 10 butiker tillkommit och totala antalet butiker uppgick per den sista oktober 2015 till 202 butiker.

Försäljningen fördelar sig enligt följande:

Länder, Mkr Oktober
2015/16
Oktober
2014/15
Procentuell förändring Procentuell förändring,
lokal valuta
Sverige 300 282 +6 +6
Norge 253 256 -1 +9
Finland 67 63 +7 +5
Utanför Norden 31 28 +9 0
652 629 +4 +7

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första sex månader (maj till oktober 2015) ökade med 5 procent till 3 616 Mkr (3 457). I lokala valutor ökade försäljningen med 6 procent.

Delårsrapporten för andra kvartalet 2015/16 offentliggörs klockan 07:00 onsdagen den
9 december 2015. Rapporten presenteras samma dag klockan 08:30 i Clas Ohlsons butik på Drottninggatan 53 i Stockholm.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Clas Ohlson AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 13 november 2015 klockan 07:00.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i fem länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om 7,5 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.