Clas Ohlson prisbelönt för arbetet inom varuförsörjning

Magnus Höjman, varuförsörjningsdirektör på Clas Ohlson har utsetts till Årets Supply Chain Professional vid ett event arrangerat av Sveriges Inköps- och Logistikförbund (Silf), Accenture och SAS Institute. Clas Ohlson uppmärksammades bland annat för sitt fokus på långsiktig hållbarhet i sin varuförsörjning.

Priset Supply Chain Professional of the Year delas ut i samband med Silfs årliga Supply Chain Outlook. Priset tilldelas en person som under de senaste åren gjort goda insatser inom varuförsörjning. Ett hållbart varuflöde, med effektiv logistik och låg miljöpåverkan, är ett av Clas Ohlsons strategiska fokusområden.

”Att utveckla och optimera vår varuförsörjning är en viktig del av Clas Ohlsons strategi där vi gjort stora framsteg de senaste åren. Det är såklart oerhört glädjande att få ta emot ett sådant här pris som ett tecken på uppskattning för det arbete vi gör på Clas Ohlson”, säger Magnus Höjman, varuförsörjningsdirektör Clas Ohlson.

Clas Ohlson ställer höga krav på funktion, pris, kvalitet och hållbarhet i hela värdekedjan. Distributionscentralen i Insjön är koncernens logistiknav, där i stort sett alla varor passerar på väg till butik och kund som handlat via telefon, katalog eller webben. Varje dag levererar Clas Ohlson cirka 1 000 pallar till butik och 800 försändelser direkt till kund och Clas Ohlson arbetar kontinuerligt bland annat med att miljömässigt optimera transporterna för att minska sina utsläpp av koldioxid.

Prispengarna går till Rädda Barnen och ECPAT.

Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget försäljning och service i fem länder via ca 200 butiker, e-handel, katalog och telefon. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska problem med ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, har en omsättning om 7 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.

Citat

Magnus Höjman, varuförsörjningsdirektör Clas Ohlson