Clas Ohlsons försäljning i juli ökade med 19 procent

Försäljningen i juli uppgick till 380,3 Mkr vilket är en ökning med 19 procent mot föregående år (318,7 Mkr). Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit. Av försäljningen fördelar sig 373,9 Mkr (311,9 Mkr) på butiker och 6,4 Mkr (6,8 Mkr) på postorder/Internet. Per land fördelar sig 217,5 Mkr (185,0 Mkr) på Sverige, 137,9 Mkr (110,9 Mkr) på Norge och 24,9 Mkr (22,8 Mkr) på Finland.

Total försäljning för räkenskapsårets första kvartal (maj – juli 2007) uppgår därmed till 1 031,9 Mkr vilket är en ökning mot föregående år med 17 procent

(878,7 Mkr).

Gert Karnberger, vd 0247-444 34, Mobil 070-529 63 00

Lars Wallen, vice vd 0247-444 72, Mobil 070-318 61 10

Clas Ohlson AB (publ) grundades 1918 i Insjön, Dalarna. Koncernen omsätter i dag cirka 4 miljarder svenska kronor och är noterat på Stockholmsbörsen. Vi har cirka 2 600 anställda. Sortimentet omfattar 15 000 artiklar inom bl.a. elektronik, el, verktyg, datortillbehör, mobiltelefontillbehör, biltillbehör, båttillbehör, beslag, urverk, Tv-stereo, foto-optik, kontorsmaterial och hushållsartiklar. Försäljningen sker främst genom egna butiker i Sverige, Norge och Finland. Våra butiker har årligen fler än 30 miljoner besökare.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 5 000 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.