Clas Ohlsons försäljning i juli ökade med 19 procent

Försäljningen i juli uppgick till 380,3 Mkr vilket är en ökning med 19 procent mot föregående år (318,7 Mkr). Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit. Av försäljningen fördelar sig 373,9 Mkr (311,9 Mkr) på butiker och 6,4 Mkr (6,8 Mkr) på postorder/Internet. Per land fördelar sig 217,5 Mkr (185,0 Mkr) på Sverige, 137,9 Mkr (110,9 Mkr) på Norge och 24,9 Mkr (22,8 Mkr) på Finland.

Total försäljning för räkenskapsårets första kvartal (maj – juli 2007) uppgår därmed till 1 031,9 Mkr vilket är en ökning mot föregående år med 17 procent

(878,7 Mkr).

Gert Karnberger, vd 0247-444 34, Mobil 070-529 63 00

Lars Wallen, vice vd 0247-444 72, Mobil 070-318 61 10

Clas Ohlson AB (publ) grundades 1918 i Insjön, Dalarna. Koncernen omsätter i dag cirka 4 miljarder svenska kronor och är noterat på Stockholmsbörsen. Vi har cirka 2 600 anställda. Sortimentet omfattar 15 000 artiklar inom bl.a. elektronik, el, verktyg, datortillbehör, mobiltelefontillbehör, biltillbehör, båttillbehör, beslag, urverk, Tv-stereo, foto-optik, kontorsmaterial och hushållsartiklar. Försäljningen sker främst genom egna butiker i Sverige, Norge och Finland. Våra butiker har årligen fler än 30 miljoner besökare.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om cirka 8 miljarder kronor och drygt 4 800 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.