Clas Ohlsons försäljningsutveckling i april

Försäljningen i april ökade med 8 procent till 412 Mkr (382). I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent. Jämfört med samma månad föregående år har 18 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista april 2012 till 157 butiker. Distanshandeln uppgick till 10 Mkr (6).

Försäljningen per land fördelar sig enligt följande:

Procentuell            Förändring
Länder                                             förändring:            lokal valuta:

Sverige                197 Mkr (187)                +5%                +5%

Norge                 166 Mkr (152)               +9%               +7%

Finland                 32 Mkr   (28)              +14%              +15%

UK                        18 Mkr (16)             +12%                +6%

Den totala försäljningen för hela räkenskapsåret (maj 2011–april 2012) ökade med 7 procent till 6 260 Mkr (5 828).

Bokslutskommunikén för 2011/12 publiceras den 13 juni 2012.

Klas Balkow, VD och Koncernchef: 0247-447 55

John Womack, Informations- och IR-chef: 0247-444 05

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Clas Ohlson AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 15 maj 2012 kl 08:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag har företaget 157 butiker i fyra länder och distanshandel via Internet och postorder. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 4 000 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)