Clas Ohlsons försäljningsutveckling i juli

Försäljningen i juli ökade med 2 procent till 508 Mkr (498). I lokala valutor ökade försäljningen med 3 procent. Jämfört med samma månad föregående år har 22 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista juli 2011 till 143 butiker. Distanshandeln uppgick till 6 Mkr (7).

Försäljningen per land fördelar sig enligt följande:

Procentuell        Förändring
Länder                                             förändring:       lokal valuta:

Sverige               246 Mkr (252)                -2%                 -2%

Norge                  201 Mkr (191)               +6%                +7%

Finland                  43 Mkr   (39)               +8%               +12%

UK                         18 Mkr   (16)              +12%              +23%

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första tre månader (maj– juli 2011) ökade med 5 procent till 1 387 Mkr (1 324).

Delårsrapporten för vårt första kvartal offentliggörs den 7 september 2011.

Klas Balkow, VD och Koncernchef: 0247-447 55

John Womack, Informations- och IR-chef: 070-678 24 99

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag har företaget 143 butiker i fyra länder och distanshandel via Internet och postorder. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 3 500 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com