Clas Ohlsons försäljningsutveckling i juni

Försäljningen i juni ökade med 1 procent till 506 Mkr (503). I lokala valutor ökade försäljningen med 3 procent. Jämfört med samma månad föregående år har 16 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista juni 2013 till 178 butiker. Distanshandeln uppgick till 8 Mkr (7).

Försäljningen per land fördelar sig enligt följande:

Procentuell Förändring
Länder förändring: lokal valuta:
Sverige 233 Mkr (234) 0% 0%
Norge 206 Mkr (209) -1% +3%
Finland 49 Mkr   (42) +17% +19%
UK 17 Mkr   (19) -6% +1%

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första två månader (maj– juni 2013) ökade med 3 procent till 961 Mkr (937).

Delårsrapporten för vårt första kvartal offentliggörs den 4 september 2013.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Clas Ohlson AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 15 juli 2013 kl 08:00.

Klas Balkow, vd: 0247-447 55

John Womack, Informations- och IR-chef: 070-678 24 99

Om Clas Ohlson
Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget försäljning och service via 178 butiker i fyra länder, e-handel, katalog, telefon och sociala medier. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska små problem med ett sortiment av prisvärda produkter inom våra fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på OMX Nordic Exchange och har cirka 4 000 anställda. Besök Clas Ohlson på http://om.clasohlson.com (finansiell information) eller http://www.clasohlson.se (internetbutik)

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 4 800 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.