Niomånadersresultat 00-01-31 – Resultatökning med 46%

Koncernens försäljning uppgick under verksamhetsårets första nio månader till 823,3 mkr, vilket är en ökning med 28% jämfört med motsvarande period föregående år (645,4 mkr).

Av försäljningen fördelar sig 690,6 mkr på butiker och 132,7 mkr på postorder/internet.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 97,1 mkr jämfört med 66,6 mkr föregående år, en ökning med 46%.

Rörelsemarginalen uppgick till 11,9%. För butikerna var rörelsemarginalen 12,6% och för postorder 7,9%.

Vinst per aktie uppgick till 8,52 kr jämfört med 5,74 kr föregående år.

Hela delårsrapporten kommer att finnas tillgänglig på vår hemsida www.clasohlson.se och kan även beställas per telefon 0247-444 00 eller fax 0247-444 25.

Försäljning februari

Försäljningen i februari uppgick till 81,0 mkr mot 58,6 mkr föregående år, en ökning med 38%. Försäljningen för verksamhetsårets första tio månader uppgår därmed till 904,3 mkr, en ökning med 28% (704,0 mkr). För de senaste 12 månaderna uppgår försäljningen till 1030 mkr.

Analytikerträff

Analytikerträff hålls onsdagen 22 mars kl 08.00 på Operaterassen. Anmälan görs lämpligen till Johan Kleis på Finanstidningen, tel 08-506 245 82 eller på fax 08-506 245 81, e-post traffar@fti.se.

Gert Karnberger, vd

0247-444 34, Mobil 070-529 63 00

Lars Wallén, vice vd

0247-444 72, Mobil 070-318 61 10

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. När vi i år firar 100 år som företag gör vi det med kunder på fem marknader, med drygt 4 800 medarbetare och med en omsättning om cirka 8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om vår historia på clasohlson100.com eller om var vi står idag på about.clasohlson.com.