Ny teknik ger bättre design på höstens inomhusbelysning

Belysningsprodukter blir i snabb takt både mer energieffektiva och anpassade till konsumenternas krav och önskemål. I Clas Ohlsons nya sortiment av inomhusbelysning är fler ljuskällor dimbara och designmässigt finns nu äntligen  LED-ljuskällor som ser ut som den klassiska glödlampan!

Glödlampan fanns i våra hem i över 100 år, men fasas nu ut till förmån för mer energieffektiva alternativ. Dessutom skärps kraven på halogenljuskällor under nästa år vilket ytterligare befäster LED-tekniken som framtidens ljuskälla.

- Det finns en del fördomar om energieffektiv belysning, till exempel att ljuset blir kallare än vad man är van vid. Till viss del stämmer detta då äldre LED-belysning i vissa fall gav ett blåare sken, men idag finns LED med perfekt ljuskvalitet och färgåtergivning. Sedan tror jag också att det finns en viss sammanblandning med lågenergilampor, som är något annat än LED, säger Daniel Nordahl, produktchef på Clas Ohlson.

Den stora fördelen med LED är att energiförbrukningen blir väsentligt lägre. Jämfört med en glödlampa är elförbrukningen cirka 80 procent lägre. Dessutom är LED-lampans livslängd betydligt längre, cirka 15 000 – 25 000 timmar, jämfört med glödlampans cirka 1 000 timmar. Däremot har det funnits utmaningar i teknikomställningen, bland annat i att göra LED-ljuskällor kompatibla med äldre typer av dimmers, samt att tekniken krävt förändringar i utseendet på ljuskällor.

- Vi har lagt stor vikt vid att göra det enklare för kunden att få till en bra belysning i hemmet. Alla produkter i det nya sortimentet är kompatibla med varandra så att man enkelt kan blanda och skapa sin egna unika stil. Dessutom har vi med ny teknik kunnat få fram ljuskällor som är väldigt lika den klassiska glödlampan, vilket vi vet att många kunder efterfrågar, säger Daniel Nordahl.

Se mer av det nya sortimentet av inomhusbelysning här: http://www.clasohlson.com/se/campaign/co-alltid-ratt-ljus

För mer information, kontakta:
Niklas Carlsson, Informationschef, telefon 0247-444 29

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget produkter och tjänster för vardagens praktiska små problem i sex länder via över 200 butiker och e-handel. Clas Ohlson har ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm, har en omsättning om cirka 8 miljarder kronor och drygt 4 800 anställda. Besök Clas Ohlson på www.clasohlson.com.