Aptilo och Clavister inleder samarbete kring lösningar för Wi-Fi och IoT

Clavister meddelar idag att man inlett ett samarbete med Aptilo Networks för att möjliggöra Wi-Fi och IoT tjänster i operatörsnätens ytterkant, sk ”Edge computing”.

Clavister (Nasdaq: CLAV), meddelar idag att man tillsammans med Aptilo Networks skapat en gemensam lösning för “Edge computing” för Wi-Fi och IoT tjänster i operatörsnätens ytterkant.

Aptilo Service Management Platform™ (SMP) hanterar Wi-Fi tjänster åt över 100 operatörer globalt, med avancerad integration till operatörernas ”core nät”.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot.

Båda företagen, med huvudkontor i Sverige, aviserade nyligen stöd i sina lösningar för Internet of Things (IoT) och är en del av infrastrukturen i Intel's IoT Ignition Lab i Kista, strax utanför Stockholm. Sverige utsågs nyligen till det näst mest innovativa landet i världen i Bloomberg 2017 innovation index.

Den snabba tillväxten av uppkopplade enheter och realtidstjänster kommer successivt att påverka dagens Internetarkitektur med högre krav på korta svarstider och hög bandbredd.

Så kallad "Edge computing" är ett sätt att möta de ökande kraven där data, applikationer och tjänster tillhandahålls lokalt eller vid nätverkets ytterkant  Clavister och Aptilos kombinerade lösning säkerställer att kunder upplever en hög kvalitet, möjligheter för tjänstedifferentiering, ett integrerat skydd mot hot samt säker autentisering för IoT enheter på nätverksnivå.

"I en tid präglad av IoT är det viktigt att flytta en del av intelligensen och säkerheten ut till ”kanten” på nätverket, säger Paul Mikkelsen, VD, Aptilo Networks. "Vi är mycket glada över att få samarbeta med Clavister, ett ledande svenskt nätverkssäkerhetsföretag, för att kunna visa upp framtidens lösningar för sakernas internet och vi välkomnar dem till vårt ekosystem av Wi-Fi partners."

"Clavister och Aptilo har redan flera gemensamma kunder inom lösningsområdet Wi-Fi, inklusive NTT-Broadband Platform i Japan", säger Jim Carlson, VD, Clavister. "Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med den ledande leverantören av system för att hantera operatörers Wi-Fi tjänster och tillsammans med dem utforska nya möjligheter inom IoT."

--Ends

Clavister Investor Relations:

Peter Dahlander, IR person
P:  46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Denna information är sådan information som Clavister Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2017 kl. 08.00.

Om Aptilo Networks

Aptilo Networks är en ledande aktör inom system för hantering av operatörers datatjänster med avancerade funktioner för att kontrollera tillgång till Internet, styra användarupplevelsen och ta betalt. Aptilo Service Management Platform™ (SMP) har förintegrerade funktioner för att maximera funktionalitet och snabba driftsättningar, och samtidigt minimera påverkan på befintliga system. Med over 100 operatörskunder i mer än 70 länder, har Aptilo blivit världsledande inom hantering av storskaliga Wi-Fi hotspots, samt avlastning av operatörers 3G/4G datatjänster till Wi-Fi och är en kritisk komponent inom Wi-Fi Calling (Voice over Wi-Fi) och Internet of Things (IoT). För ytterligare information, se www.aptilo.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 6 034 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Snabbfakta

Clavister meddelar idag att man tillsammans med Aptilo Networks skapat en gemensam lösning för “Edge computing” för Wi-Fi och IoT tjänster i operatörsnätens ytterkant.

Citat

I en tid präglad av IoT är det viktigt att flytta en del av intelligensen och säkerheten ut till ”kanten” på nätverket. Vi är mycket glada över att få samarbeta med Clavister, ett ledande svenskt nätverkssäkerhetsföretag, för att kunna visa upp framtidens lösningar för sakernas internet och vi välkomnar dem till vårt ekosystem av Wi-Fi partners.
Paul Mikkelsen, VD, Aptilo Networks
Clavister och Aptilo har redan flera gemensamma kunder inom lösningsområdet Wi-Fi, inklusive NTT-Broadband Platform i Japan. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med den ledande leverantören av system för att hantera operatörers Wi-Fi tjänster och tillsammans med dem utforska nya möjligheter inom IoT
Jim Carlsson, CEO på Clavister