Clavister fortsätter expandera med nytt utvecklings och supportcenter

Clavister öppnar nytt kontor i Umeå för att betjäna den växande internationella efterfrågan på företagets lösningar

Clavister (Nasdaq: CLAV), ett ledande företag inom högpresterande nätverkssäkerhet, meddelar att man kommer att öppna ett nytt forsknings- och utvecklingscenter i Umeå. Verksamheten kommer fokusera på vidareutveckling av Clavisters säkerhetsteknologi för att möta marknadens efterfrågan på nästa generations säkerhetslösningar till skydd av mobilnät, smarta städer och lösningar kring “Internet of Things”.

Centret kommer också att inrymma utökade service och support kompetens för att tillgodose behoven hos en växande kund och partnerbas. Etableringen av det nya kontoret är lagd i anslutning till det internationellt kända universitetet i Umeå, knappt 10 mil från Clavisters huvudkontor i Örnsköldsvik, då Clavister vill fortsätta att locka Sveriges bästa tekniska kompetens till företaget.

Jim Carlsson, VD för Clavister, kommenterade: "Denna strategiska investering kommer att säkerställa att Clavister fortsätter att förnya sig för att leverera de bästa säkerhetslösningarna på marknaden samt den högsta nivån av support till våra befintliga kunder. Närheten till Umeå universitet gör oss väl positionerade för att locka några av Sveriges mest begåvade tekniker och ingenjörer, så att vi kan fortsätta att leverera säkerhetslösningar som marknaden kräver, både nu och i framtiden. "

Tidigare i år meddelade Clavister att man förstärker sitt forsknings- och utvecklingsteam med 50%, samt utökar resurserna inom  kvalitetssäkrings och kundsupport, för att stödja företagets utökade utbud av säkerhetslösningar och för att möta kraven från den växande kundbasen.

Under den senaste 12 månadsperioden har Clavister tecknat en rad nya globala partnerskap. Nyligen annonserades en överenskommelse med Artesyn Embedded Technologies, världsledande inom inbyggda datorlösningar för kommunikation, telekom, broadcast, militär, flyg- och industriautomation. Artesyn kommer att erbjuda Clavisters branschledande produkter och lösningar till sina nyckelmarknader och kunder. Clavisters virtualiserade säkerhetsprogram kommer att integreras på Artesyns datorhårdvara och förverkliga säkra plattformar för oöverträffad prestanda och kapacitet.

Tidigare i månaden meddelade Clavister att man tecknat ett 3 årigt licens och supportavtal värt 1,8 MEUR med Regus, den globala operatören av kontorshotell, för att säkra Regus globala nätinfrastruktur. Regus använt Clavisters brandväggsteknik sedan 2009 för att säkra och prioritera trafiken i sitt nätverk av över 3000 kontorshotell i fler än 100 länder med både fysiska och virtuella brandväggar. Clavisters lösningar ger Regus möjlighet att med global VPN kommunikation säkert administrera och koppla upp sig mot interna applikationer och servrar med säker fjärråtkomst.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0) 73 679 67 40
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud" lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Citat

Jim Carlsson, VD på Clavister