Clavister lanserar högpresterande brandvägg för telekomnätverk med extrema kapacitetsbehov

Clavister P80 är specialanpassad för Telekomoperatörer och de unika krav som ställs för att skydda 4G/LTE och GRX nätverk. Brandväggen möjliggör även säker så kallad ”Mobile Data Offloading” vilket används för att avlasta de kostsamma radiolänkarna till mer kostnadseffektiva wifi-nätverk.

Clavister (NASDAQ : CLAV), ett ledande företag inom högpresterande nätverkssäkerhet, har lanserat en ny s äkerhetslösning med exceptionellt hög prestanda, säkerhet och funktionalitet ämnad för Mobilnätsoperatörer (MNO) samt tillverkare av telekomutrustning (TEM).

Clavister P80 är en nyckelfärdig (appliance) brandvägg anpassad för att säkra miljöer med extrema kapacitetsbehov som exempelvis 4G/LTE-nätverk. Den erbjuder marknadsledande tillförlitlighet med upp till sex niors (99,9999%) tillgänglighet.

Dess avancerade funktioner gör det bland annat möjligt att:

• Skydda ”backhaul”-trafiken från radiobasstationer till operatörens core-nätverk med hjälp av stark kryptering

• Säkra kommunikationen mellan operatörer från hot och attacker som riktats mot nätverket GPRS Roaming Exchange (GRX). Detta hjälper operatörer att undvika kostsamma säkerhetsincidenter såsom DoS-attacker, integritets intrång och ”overbilling”- attacker

• Leverera säker dataavlastning (Data Offloading) från radionät till kostnadseffektiva WiFi-nätverk.

Clavister P80 är en 2U hög, modulär, högpresterande arkitektur som garanterar att säkerheten inte äventyrar nätverkets prestanda eller skapa flaskhalsar. Lösningen erbjuder marknadsledande prestanda och stöder upp till 30 miljoner samtidiga anslutningar, 120 Gbps brandvägskapacitet samt 40 Gbps IPSec trafik. Tack vare den höga kapaciteten och skalbara designen gör det möjligt för mobilnätsoperatörer att konsolidera sina 4G / LTE säkerhetslösningar, minska komplexiteten samt reducera löpande kostnader för underhåll och administration, jämfört med att använda nisch-lösningar från flera olika leverantörer.

Den fullständiga engelska pressreleasen finns tillgänglig här

För mer information, kontakta gärna:
Peter Dahlander, IR kontakt
46(0) 73 679 67 40
ir@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud" lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har cirka 6 300 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.