Clavister lanserar nationella säkerhetslösningar i Brasilien

Clavister lanserar nationell säkerhetslösning tillsammans med partner vid stort evenemang på den svenska ambassaden i Brasilien. Utökade satsningar med avancerade lösningar mot regering, myndigheter och den privata sektorn anpassade för den nya brasilianska lagstiftningen för Säkerhet & Internetsekretess ger Clavister möjlighet att ta del av en snabbt växande marknad, idag värd över 1 miljard USD.

23 maj 2014 – Clavister (Nasdaq: CLAV), ledande leverantör av nätverkssäkerhetslösningar för telekom och medelstora företag, och LeverTech, en brasiliansk leverantör av avancerade IT-lösningar, utökar sitt samarbete på den brasilianska marknaden. Brasilien har en av världens snabbast växande IT-marknader, där enbart säkerhetsmarknaden idag uppskattas vara värd över 1 miljard USD årligen.

Clavister har sedan tidigare levererat säkerhetslösningar till Brasiliens Ministry of Sports och till flera andra departement tillsammans med LeverTech, bland annat för att skydda nätverken i samband med fotbolls-VM i juni och för de olympiska spelen som hålls i Brasilien år 2016.

Clavister och LeverTech har gemensamt utvecklat en nationell säkerhetslösning för den Brasilianska marknaden. Lösningen, vilken består av en avancerad säkerhetsmjukvara för molntjänster med integrerade funktioner för Internet-telefoni, förväntas introduceras kommersiellt senare under 2014.

Den nya nationella säkerhetslösningen lanserades under ett stort evenemang som hölls i den svenska ambassadörens residens i Brasilia. Ett stort antal representanter från den brasilianska regeringen med ansvar för säkerhetsfrågor deltog i evenemanget. Även deltagare från den privata sektorn visade stort intresse för lösningen.

Svenska ambassadören i Brasilien, Magnus Robach, kommenterade arrangemanget: “Samarbetet mellan Clavister och LeverTech är ett utmärkt exempel på framgångsrikt teknologiutbyte mellan Sverige och Brasilien. Jag tror att detta starkt kommer att kunna bidra till ett säkrare Internet i Brasilien, både för enskilda individer och för företag och organisationer i landet.”

Clavisters lösning klarar de specifika och utökade krav som numera ställs på all kommunikationsutrustning som levereras till myndigheter i Brasilien. De nya kraven är ett resultat av en ny lagstiftning som trätt i kraft under maj 2014, vars syfte bland annat är att säkerställa att det inte finns några dolda säkerhetshål och bakdörrar i utrustningen.

Jim Carlsson, CEO på Clavister: “Brasilien är en av världens större och snabbast växande IT-marknader. Brasilien ligger i framkant för att etablera ett säkrare Internet, inte minst efter att det uppdagats omfattande övervakning från andra länder. Brasilien ligger även långt framme i att utnyttja de möjligheter som teknologin kan erbjuda och har vidtagit åtgärder för att säkerhetsställa rikets säkerhet gällande kommunikation. Detta skapar betydande möjligheter för Clavister som tillsammans med lokal partner i Brasilien sedan en tid accelererar utvecklingen av nationella lösningar som uppfyller de komplexa krav som regeringen etablerat för att skydda all statlig kommunikation. Clavister har inte, och kommer aldrig att ha, några bakdörrar gömda i sin källkod.”

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud" lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. 2012 fick Clavister utmärkelsen "Product Quality Leadership Award" av det välrenommerade analytiker-företaget Frost & Sullivan. Clavister startade 1997 i Örnsköldsvik och har sedan dess växt till en världsomspännande leverantör av säkerhetslösningar med 16 kontor i tio länder.

www.clavister.com