Clavister samarbetar med Intel kring IoT i nytt innovationscenter i Stockholm

Clavister samarbetar med Intel när ett nytt center för sakernas internet (Internet of Things) nu öppnas i Stockholm. Centret invigs den 4 juni av IT- och energiminister Anna-Karin Hatt. Det kommer att användas av Intel för att utveckla nya lösningar inom bland annat kommunikation och smarta hållbara städer tillsammans med partner som Clavister, Ericsson och TeliaSonera.

Clavister (Nasdaq:CLAV) är en ledande leverantör av nätverkssäkerhet för telekom-, moln- och företagsmarknaden och en av Intels samarbetspartner när ett nytt center för sakernas internet (Internet of Things) nu öppnas i Stockholm. Centret invigs den 4 juni av IT- och energiminister Anna-Karin Hatt. Det kommer att användas av Intel för att utveckla nya lösningar inom bland annat kommunikation och smarta hållbara städer tillsammans med partner som Clavister, Ericsson och TeliaSonera.

Marknaden för sakernas internet bedöms öka snabbt de närmaste fem åren och en stor utmaning är att skydda alla uppkopplade enheter från att bli hackade och avlyssnade. Clavister är en ledande leverantör av avancerad säkerhetsteknik och är väl positionerat att utveckla nästa generations lösningar i samarbete med Intel.

– Enligt analytikerna kommer det år 2020 att finnas över 200 miljarder uppkopplade enheter jämfört med 5 miljarder i dag – och säkerheten kommer att bli en riktigt stor utmaning. För att lyckas krävs att säkerheten också är inbyggd i varje enhet. Vi ser fram emot att samarbeta med Intel för att utveckla avancerade, flexibla och säkra lösningar som fungerar på ett stort antal enheter och plattformar, säger Jim Carlsson, VD på Clavister.

Intels innovationscenter är ett av fyra som ska öppnas under 2014 i Europa. I Stockholm kommer centret framförallt att fokusera på lösningar inom telekommunikation och smarta hållbara städer. Det kommer också att vara en aktiv del av Intels europeiska nätverk för forskning och utveckling, Intel Labs Europe.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Bolaget erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av molnlösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister har fått utmärkelsen ”Product Quality Leadership Award” av det välrenommerade analytikerföretaget Frost & Sullivan. Clavister startade 1997 i Örnsköldsvik och har sedan dess växt till en världsomspännande leverantör av säkerhetslösningar med 16 kontor i tio länder. Mer information finns på www.clavister.com

Snabbfakta

Citat