• Clavister/

Clavister utökar satsningen inom militära och offentliga sektorer med Common Criteria EAL4 +

Clavisters utökar satsningen inom den offentliga sektorn och militära organisationer med mer omfattande certifiering, där en hög nivå av oberoende validering är ett centralt krav.

Clavister, (Nasdaq: CLAV), ett ledande företag inom högpresterande nätverkssäkerhet, har meddelat att man avser möjliggöra för fler affärer med utökad certifiering inom de offentliga och militära sektorerna, där tydliga krav ställs att cybersäkerhetslösningar skall vara oberoende validerade i enlighet med standarder som Common Criteria (CC) Evaluation Assurance Level (EAL) 4+.  CC Certifieringsprocessen visar på Clavisters fortsatta löfte att leverera innovativ och robust cyberteknik som skyddar kritisk infrastruktur och känslig information inom de militära och offentliga sektorerna.

CC utvärderingen innebär att formella och noggranna analyser och testningar görs av säkerhetslösningar, för att säkerställa att de fungerar som tillverkaren hävdar.

John Vestberg, CTO för Clavister, kommenterade, "Som en internationellt erkänd standard för säkerhetslösningar, erbjuder Common Criteria-certifiering en oberoende ackreditering av vår mjukvara. Det visar tydligt vårt åtagande att fortsätt tillhandahålla lösningar för kritisk infrastruktur inom offentlig och militär sektor, allt från våra afrikanska marknader till våra andra installationer i Europa och Asien, detta med innovativa säkerhetslösningar fria från bakdörrar "

Common Criteria för IT-säkerhet, även känd som ISO-standard 15408, har utvecklats av nationella säkerhetsorganisationer i USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Det ger ett stort utbud av utvärderingskriterier för många typer av informationssäkerhetslösningar för både kommersiella och nationellt känslig användning inom stat och kommun.

-ENDS

För ytterligare teknisk information kontakta:

Andreas Åsander
+46(0)70 262 22 22
andreas.asander@clavister.com

Clavister Investor Relationskontakt:

Peter Dahlander
P: +46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Clavister Holding ABs aktier är noterade på Nasdaq First North under kortnamnet CLAV och har 6 054 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Snabbfakta

Clavister, (Nasdaq: CLAV), ett ledande företag inom högpresterande nätverkssäkerhet, har meddelat att man avser möjliggöra för fler affärer inom de offentliga och militära sektorerna, där tydliga krav ställs att cybersäkerhetslösningar skall vara oberoende validerade i enlighet med standarder som Common Criteria (CC) Evaluation Assurance Level (EAL) 4+.

Citat

John Vestberg CTO på Clavister