Ökad efterfrågan på Clavisters virtuella lösningar

Clavister (Nasdaq: CLAV) rapporterar idag i dess Q2 2017 rapport starkt kommersiellt intresse för dess virtuella säkerhetslösning, med ett antal ordrar under rapport-perioden. En mindre ny order för virtuell säkerhet har erhållits från en marknadsledande, global, datacenter-aktör – en viktig milstolpe för Clavister, då den påvisar att lösningen är relevant även för det starkt växande datacenter-segmentet.

Clavister har fått ett uppdrag av Nokia att utveckla stöd för integration med Nuage Networks SDN/NFV-orkestreringsprodukt. Integrationen har blivit certifierad och möjliggör en sömlös hantering av lösningen i ett storskaligt virtualiserat telekomnätverk.

Den kommersiella relationen med Canon IT Solutions är stark, och den uppskattade försäljningsutvecklingen för den japanska marknaden kvarstår oförändrad. En order på ca 1,6 MSEK erhölls i juni. Ytterligare ordrar förväntas under andra halvan av 2017.

Clavisters styrelse har som tidigare annonserats utsett John Vestberg som VD. Björn Norrbom, bolagsstämmovald ordförande, har av personliga skäl valt att begära ett entledigande från sin roll som styrelseledamot och Styrelseordförande i Clavister Holding AB. Styrelsen har utsett Viktor Kovács som styrelseordförande fram till nästa ordinarie bolagsstämma.

Clavister har erhållit indikativa avtalsvillkor från ett antal finansiärer, vilka samtliga har kapacitet att förse bolaget med större volymer av tillväxtkapital, med ett större inslag av skuldfinansiering.

Kvartalet i korthet

• Intäkterna uppgick till 21,4 (17,4) MSEK, en ökning med 23% jämfört med andra kvartalet 2016
  • Bruttoresultatet uppgick till 17,0 (10,9) MSEK, en ökning med 56%
  • Bruttomarginalen uppgick till 80 (63)%
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -19,2 (-22,9) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,84 (-1,19) SEK
  • Likvida medel uppgick vid kvartalets slut till 29,6 (17,6) MSEK. Därutöver tillkommer egna aktier med ett värde vid kvartalets utgång om 8,2 MSEK, vilket tillsammans med likvida medel ger en summa om 37,8 MSEK

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Rapporten kan hämtas i sin helhet här

Rapporten kommer att presenteras via webcast kl 09.00 CET – detaljer för denna finns tillgänglig via hyperlänk under på bolagets hemsida.

För mer information om den här pressreleasen kontaktas:
John Vestberg, President and CEO
john.vestberg@clavister.com

Denna information är sådan information som Clavister Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2017 kl. 08.45

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 5,802 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.