• Clavister/

Unik affärsmodell och ökat stöd för SDN/NFV när Clavister introducerar sin senaste telekom lösning

Den senaste versionen av Clavister cOS Stream samt  Clavister ”Hawkeye” introducerar en unik affärsmodell samt  stöd för automatisering och integration i Software Defined Networks vilket är avgörande i moln-baserade telekommiljöer.

Clavister (Nasdaq: CLAV), ledande inom högpresterande nätverkssäkerhet, meddelar att man introducerat den senaste versionen av sitt operativsystem för telekomsektorn, Clavister cOS Stream 3.0 samt Clavister Hawkeye 1.0 ett visualiseringsprogram, båda speciellt utvecklade  mjukvaror för den nya generationen av telekom-nätverk, de som vill gå mot SDN/NFV virtualisering.

Clavister släppte nyligen en rapport som behandlade virtualiserad säkerhet i samarbete med Gartner, Virtualized Security – The End of Big Irons, (https://www.clavister.com/events/gartner/ ), där man belyser affärsfördelarna med SDN/NFV i avsikt att utbilda möjliga kunder.

Funktionerna som introduceras med cOS Stream 3.0, medför helt nya möjligheter, anpassade  för den affärsmodell som operatörerna använder för att licensiera säkerhetslösningar baserade på det totala samlade kapacitetsbehovet. Till skillnad från de flesta andra leverantörerna på marknaden, ger denna licensieringsmodell skalning till operatörens faktiska användning snarare än en mindre flexibel modell med en licens per säkerhetsinstans. I Software Defined Networks (SDN) innebär detta att nya Virtuella Nätverksfunktioner (VNFs) kan implementeras snabbt utan komplicerad licenshantering. Dessutom möjliggör detta för operatören att de kan skala både upp och ner på varje plats där behovet av kapacitet ändras, vilket resulterar i drastiskt förbättrad flexibilitet och kostnadseffektivitet.

Clavister cOS Stream 3.0 innehåller också ett förbättrat stöd för serviceautomation genom användning av Heat Orchestration Templates (HOT) där nya VNFs kan användas på ett smidigare och mer effektivt sätt, vilket i sin tur sparar tid, pengar och förbättrar den totala upplevelsen. Dessutom hjälper stödet för HOT operatörer att förkorta ”time to market” när man skall leverera nya tjänster till kunder och utöka sin nätinfrastruktur. "Vi är mycket glada över att släppa dessa produkter på marknaden och till våra potentiella kunder, det är ytterligare en milstolpe i vår strävan att vara ledande inom området virtualiserad säkerhet", säger produktchefen för cOS Stream, Christina Josefsson stolt.

//Ends

Clavister Investor Relationskontakt:

Peter Dahlander
P: +46(0)736 796 740
peter.dahlander@clavister.com

Denna information är sådan information som Clavister Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 december 2016 kl. 08.00.

Clavister är en ledande leverantör av informationssäkerhetslösningar för fasta, mobila och virtuella nätverk. Clavister erbjuder små och medelstora företag, telekomoperatörer och leverantörer av "Cloud"-lösningar, marknadsledande säkerhetslösningar mot dagens säkerhetshot. Aktien Clavister Holding AB, är noterad på NASDAQ First North under kortnamnet CLAV och har 6 034 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor.

Snabbfakta

Clavister, ledande inom högpresterande nätverkssäkerhet, meddelar att man introducerat den senaste versionen av sitt operativsystem för telekomsektorn, Clavister cOS Stream 3.0 samt Clavister Hawkeye 1.0, båda speciellt utvecklade mjukvaror för den nya generationen av telekom-nätverk, de som vill gå mot SDN/NFV virtualisering vilket är avgörande i moln-baserade telekommiljöer.

Citat

Christina Josefsson, produktchef cOS Stream