Cleantech Invest portföljbolag Nuuka landar i Kalifornien

Cleantech Invest’s portföljbolag Nuuka Solutions har etablerat ett dotterbolag i Los Angeles, Kalifornien. Dotterbolaget är en gemensam satsning med Nuuka och Ms. Marylou Garcia som kommer att leda ansatsen att ta ytterligare en nordisk teknologi till USA. Cleantech Invest äger 34% av Nuuka.

Nuuka, som kommer att äga 51% av dotterbolaget, är ett mjukvaruföretag som verkar inom det snabbt växande området smarta byggnader. De har haft markant tillväxt under de första två kvartalen 2017 och är bra positionerade för att fortsätta den tillväxten under andra hälften av året.

Kalifornien leder USA i frågan om att anamma nya cleantechlösningar, och bolag som Nuuka ser området kring Los Angeles som en av nyckelmarknaderna för att själva ta en ledande position här. Nuuka deltar i omställningen till rena teknologier genom att göra byggnader smartare och mer miljövänliga i USA.

Marylou Garcia, VD och President Nuuka Inc., har en MBA från Wharton och är väletablerad på marknaden i Kalifornen. Hon är även VD för Expense Reduction Analysts, Los Angeles – ett företag som hjälper organisationer frigöra kapital genom att sänka leverantörskostnader utan att kompromissa avseende kvalitet och service. Genom partners och allianser kommer Nuuka Inc att kunna nå tusentals potentiella amerikanska kunder.

Nuuka VD, Mikko Valtonen:

"Vi har haft två mycket intensiva första kvartalet under 2017. Vi har lyckats få nyckelkunder att använda vår programvara både här i Norden och utomlands i Benelux och USA. Att nu starta ett dotterbolag i Kalifornien ser vi som ett logiskt nästa steg på vår tillväxtresa till att bli en av de viktigaste aktörerna på den snabbt växande marknaden för ”smarta byggnader”. Vi är mycket glada över det partnerskap vi nu har ingått med Marylou Garcia och hennes omfattande nätverk och ser fram emot att komma igång med projekt i Kalifornien inom en snar framtid "

Cleantech Invest Styrelseordförande, Lassi Noponen, baserad i Los Angeles:

"Cleantech Invest kombinerar det bästa av nordisk cleantech med exceptionell amerikanskt entreprenörskap genom att ta några av sina portföljbolag till USA och Nuuka är nu första projektet att gå live. Vi har flera andra pågående projekt och hoppas kunna meddela nästa företag snart. Nordic Cleantech är mycket konkurrenskraftigt på global nivå, eftersom Finland och Sverige fortsätter att fungera som epicentrum för teknisk innovation. Det finns en enorm marknadspotential i att ta dessa teknologier till USA. "

Marylou Garcia, VD och VD för Nuuka Inc:

"Allt eftersom byggnader fortsätter att bli smartare och generera enorma datamängder, erbjuder Nuuka en kostnadseffektiv lösning som gör det möjligt för fastighetsägare, utvecklare och chefer att i realtid, få en ögonblicklig insyn för alla sina automationssystem för att snabbt kunna agera och ta beslut. Nuuka kombinerar hållbarhet, energieffektivitet och kundnöjdhet under en plattform. Kalifornien har historiskt varit först med att anta och kommersialisera ny teknik och jag ser fram emot att börja arbeta med Nuuka Solutions för att fortsätta att göra det uttalandet sant. "

Finlands generalkonsul i Los Angeles, Stefan Lindström:

"Kalifornien och Norden är ledare inom ren teknik. Vi är här för att stödja finländska företags inträde på den massiva amerikanska marknaden och är glada att kunna bidra till Cleantech Invests inträde och framgångar i Kalifornien. Innovatörer som Nuuka är viktiga pionjärer och kommer att bana väg för många fler nordiska cleantechföretags framväxt på den amerikanska marknaden. "

Cleantech Invest VD, Alexander Lidgren:

“Vi startade vårt kontor i Kalifornien just med syftet att hjälpa våra bolag växa i USA. Jag tror inte att Lassi hade kunnat hitta en bättre partner för Nuuka än Marylou Garcia. Nuuka har en skalbar lösning som fastighetsägare i Norden redan älskar och jag ser verkligen fram emot att se hur de kommer att lyckas på den Amerikanska marknaden.

Certified Advisor - Access Partners Oy, tel. 358 9 682 9500

Mikko Valtonen, VD, Nuuka Solutions Oy, Tel. 358 50 591 2044, mikko.valtonen@nuukasolutions.fi

Nuuka Solutions i korthet

Nuuka är en ledande producent av lösningar för att hantera fastighetsdata och är stationerade i Finland. Nuukas mjukvara konsoliderar existerande fastighetsdata till ett användargränssnitt och hjälper ägare och användare dels genom att rapportera, men också analysera och förstå de underliggande orsakerna till energieffektivitet, bra inomhusluft och hållbarhetsprestanda. Nuuka tar data från periodvisa mätningar i källaren till ägarnas bord i realtid och ger användarna verktygen för att förstå hur de står sig vad gäller energi, luftkvalitet och hållbarhetsdata. Detta förenklar skötseln av byggnaderna och ökandet av värdet på fastigheterna.

www.nuukasolutions.com