• Cline/

Cline Scientific bildar dotterbolag i USA och förbereder en etablering i Nordamerika

Cline Scientific, som tillverkar patenterade nanogradienter och nanoytor för stamcells- och cancerforskning, har bildat ett helägt dotterbolag i USA. Syftet är initialt att förstärka bolagets försäljningsinsatser samt att förbereda inför möjlig tillverkning i landet.

Det starka innovationsklimatet inom stamcells- och cancerforskning i USA har skapat ett växande intresse för Cline Scientifics nanoteknologi och produkter. Produkterna kan användas för väsentligt förbättrad identifikation av skadliga celler (såsom cancerceller) samt odling av olika typer av önskvärda celler med hög renhet. Detta möjliggör nya typer av cancerdiagnostik samt produktion av stamcellsterapier för att bota sjukdomar.

Uppstarten av det helägda dotterbolaget Cline Scientific Inc. i USA genomförs i syfte att skapa en närmare kontakt med potentiella kunder och licenstagare i landet samt i övriga Nordamerika. Själva etableringen kommer att ske successivt under 2017 och 2018 i samråd med distributören IWAI North America, som redan har erhållit en testorder från en ansedd forskargrupp vid Stanfords universitet.

– Vi inleder nu en etablering i USA som kommer att öka vår synlighet och trovärdighet i förhandlingar med såväl akademiska institutioner som bioteknikbolag i Silicon Valley. Första fasen i satsningen är att säkra referenskunder som i sin tur kan bidra till såväl vidare etablering i USA som en förstärkning av vår globala tillväxt, säger Cline Scientifics VD Patrik Sundh.

Patrik Sundh framhåller även möjligheten att framöver starta upp tillverkning i USA.

– Då vår produkttillverkning endast kräver välutrustade labblokaler kan vi relativt snabbt starta upp den lokalt vid behov. Det är i längden mer tids- och kostnadseffektivt än att leverera från Sverige, och dessutom är det positivt i dagens politiska läge att kunna erbjuda tillverkning i USA, förklarar han.

Denna information är sådan information som Cline Scientific AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 mars 2017.