Cline Scientific erhåller godkänt patent i Japan

Cline Scientific har erhållit patentgodkännande i Japan avseende bolagets teknologi för framställning av så kallade Nanogradientytor, som används till forskning och tillverkning av stamceller samt cancerdiagnostik. Patentet gäller till och med år 2031

Den 14 mars 2017 meddelade Cline Scientific att bolaget erhållit besked om kommande godkännande i Japan för bolagets patentansökan med rubriken ”A method for preparing a surface with a controlled coverage of nanograde particles”. Denna patentansökan är nu godkänd, vilket innebär att patentet är gällande i Sverige, Kina, USA och Japan.

Denna viktiga milstolpe innebär att Cline Scientific har skydd för sin teknologi och sina produkter även på den japanska marknaden och nu dessutom har möjlighet att teckna licensavtal med aktörer i Japan, vilket inte har varit möjligt tidigare. Japan är mycket framstående inom stamcellsforskning, vilket är en av våra målmarknader, säger Cline Scientifics VD Patrik Sundh.

Vi har tidigare kommunicerat ett distributörsavtal med Funakoshi, en av de mest erkända distributörerna inom Life Science i Japan. Patentet gör att vi nu ser starkare affärsmöjligheter på den japanska marknaden, fortsätter Patrik Sundh.

Clines målsättning är att patentera teknologier och unika produkter på de mest attraktiva marknaderna för Life Science. I nuläget har man godkända patent på två av de tre viktigaste marknaderna, och förväntar att inom kort erhålla ett komplett patentskydd.

Denna information är sådan information som Cline Scientific AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2017.