Cline Scientific erhåller patentgodkännande i USA

Cline Scientific har erhållit patentgodkännande i USA avseende bolagets teknologi för framställning av så kallade Nanogradientytor, som används till forskning och celltillverkning. Patentet gäller till och med år 2035 inklusive en förlängd giltighetstid om drygt 2 år på grund av försenad handläggning.

Den 11 november 2016 meddelade Cline Scientific att bolaget erhållit besked om kommande godkännande i USA för bolagets patentansökan med rubriken ”A method for preparing a surface with a controlled coverage of nanograde particles”. Denna patentansökan är nu godkänd, vilket innebär att patentet är gällande i Sverige, Kina och USA.

Patentet i USA gäller till och med år 2035, vilket innebär drygt 22 års giltighetstid jämfört med normala 20 år på grund av långsam handläggning av den amerikanska patentmyndigheten.

– Denna milstolpe innebär att Cline Scientific nu kan teckna licensavtal med aktörer i USA, vilket inte har varit möjligt tidigare. Det gör att vi nu kan bearbeta potentiella kunder inom såväl försäljning av våra Nanogradient-produkter till forskning och utveckling som licensiering av vår teknologi för celltillverkning eller inkludering i kundens egna produkter, säger Cline Scientifics VD Patrik Sundh.

Bolaget utvärderar löpande potentiella aktiviteter i viktiga regioner, och har som uttalad strategi att etablera försäljningsresurser i Asien, Europa och USA som är världens tre största marknader för Life Science-produkter.

– Vi har tidigare kommunicerat ett distributörsavtal med IWAI North America som fokuserar på USAs västkust inklusive Silicon Valley och övriga Kalifornien. Det gör att vi nu ser över möjligheterna som finns inom ramen för denna relation samt andra alternativ för att stärka vår närvaro i USA, fortsätter Patrik Sundh.

Denna information är sådan information som Cline Scientific AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 Februari 2017.

Citat