Companion diagnostics får allt viktigare roll i värdekedjan

Amerikanska FDA godkände nyligen AstraZenecas preparat Lynparza för behandling av metastaserande bröstcancer med en specifik nedärvd genetisk mutation. En intressant detalj i denna nyhet var att den godkända behandlingen baseras på en annan, också den FDA-godkänd, s.k. companion diagnostics från Myriad Genetics. Inom läkemedelsindustrin finns idag ett mycket stort intresse för utveckling av nya metoder och teknologier för tidig cancerdiagnostik och marknaden är under stark tillväxt. Detta sätter sökarljuset på andra bolag verksamma inom samma segment, däribland de svenska bolagen Liv Diagnostics och Cline Scientific.

Ovanstående är taget från en artikel som behandlar humandiagnostik kopplat till nya läkemedel, ett förfarande som kallas för Companion Diagnostics, CD. Artikeln " Companion Diagnostics får allt viktigare roll i värdekedjan" publicerades idag av nyhetsbyrån Biostock.

"Trenden mot companion diagnostics är redan mycket tydlig och vi vet genom kontakter som redan tagits att de flesta större läkemedelsbolag är mycket intresserade av detta. Med tanke på Astra Zenecas prognos att hälften av alla nya läkemedel 2020 kommer att åtföljas av CD:s, kombinerat med att de flesta stora pharmabolag idag inte utvecklar egen diagnostik, så kommer betalningsviljan för dessa teknologier och produkter sannolikt vara mycket hög med tanke på det korta tidsperspektiv det pratas om.

Det betyder också att det inte längre enbart är diagnostikbolag som kommer att utveckla och tillhandaha diagnostik i framtiden utan även pharmabolag och biopharmabolag kommer i allra högsta grad vara involverade i detta område." Säger Patrik Sundh, VD Cline Scientific, i en intervju från en artikel publicerad av Biostock i idag den 6e februari.

Läs hela artikeln här;

Mer om Biostock

BioStock är en nyhets- och analystjänst som presenterar nordiska börsbolag inom Life Science och som riktar sig mot individer, organisationer och företag och har sitt säte i Lund. Mer info om Biostock finns på www.biostock.se/ och fler artiklar om Cline Scientific finns på https://www.biostock.se/?s=cline+scientific

Cline Scientific säljer egentillverkade forskningsprodukter och samarbetar med företag för att placera Clines teknologi i attraktiva rutinprodukter inom Life Science.

Cline Scientific har utvecklat produkter från sin patenterade nanoteknologi för att styra mänskliga cellers funktioner i laboratorium. Med Clines teknologi skall det bli möjligt att både använda stamceller på ett säkert sätt för att bota allvarliga sjukdomar, men även för att mäta cancertumörers förmåga att sprida sig för diagnostiska ändamål.