Kvartalsredogörelse för perioden 1 januari – 31 mars 2016

Period januari - mars 2016 i sammandrag

• Intäkter under första kvartalet uppgick till 121 kSEK (7 kSEK).
  • Resultat före skatt, - 999 kSEK (- 474 kSEK).
  • Summa eget kapital uppgick till 6 750 kSEK (9 685 kSEK) vid periodens slut.
  • Likvida medel uppgick till 6 287 kSEK (10 128 kSEK) vid periodens slut.

Resultat och ställning

Försäljningen under kvartalet uppgick till 121 kSEK jämfört med 7 kSEK motsvarande period föregående år. Försäljning har skett till nya såväl som till tidigare kunder. Resultat för första kvartalet före skatt uppgick till -999 kSEK (- 474 kSEK) eller - 0,13 kr (- 0,06 kr) per aktie. Antal utestående aktier är 7 500 000 stycken (7 500 000 stycken). Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 6 287 kSEK (10 128 kSEK). Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period/tidpunkt föregående år.

Väsentliga händelser under perioden

• Cline har under perioden fortsatt produktutvecklingsarbetet inom ramen för det VINNOVA-projekt avseende cancermetastasering som Cline rapporterat i ett PM i november.
  • Ur detta projekt har ett bolag, delvis ägt av till Cline närstående personer, bildats som börjat köpa produkter av Cline. Detta projekt förväntas generera framtida inkomster för Cline, all nuvarande försäljning sker till listpriser. Under perioden fakturerades till denna kund 105 kSEK.
  • Veckans Affärer har uppmärksammat Cline och vår teknologi med en artikel ”Nanomedicin en fråga om liv och död” där man framförallt fokuserar på den innovativa gradientteknologin och dess potentiella betydelse i framtagandet av stamcellsterapier.
  • Ytterligare order från en stamcellsforskargrupp vid Göteborgs Universitet som arbetar med broskstamceller. Även här har Cline inlett ett samarbete som går ut på att verifiera användbarheten av Clines teknologi inom detta subsegment.
  • Publikationen ”Insights on proximity effect and multiphoton induced luminescence from gold nanospheres in far field optical microscopy” publicerades i Applied Physics Letters. Artikeln kommer från ett samarbete med en forskargrupp på Chalmers Tekniska Högskola Och handlar om hur nanoteknologin kan användas i diagnostik. Clines gradientytor användes som ett verktyg i denna studie.
  • Cline Scientific ställde under februari tillsammans med vår distributör Biotrend ut på en konferens för stamcellsforskning i Dresden. Konferensen och utställningen organiserades av ISSCR (International Society for Stem Cell Research) och CRTD (Center for regenerative therapies TU Dresden) och besöktes av ca 400 stamcellsforskare.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Stiftelsen Chalmers Tekniska Högskola, dvs ägaren till Chalmers, har köpt in sig i Cline som en långsiktig investerare enligt tidigare pressmeddelande. Stiftelsen blir i och med detta en av de sex största ägarna i bolaget. Se PM från 22 april.
  • Japansk distributör, Funakoshi, har i början av april lanserat Clines produkter på den japanska marknaden och vidare säljaktiviteter planeras tillsammans med dem under de kommande kvartalen.

VD kommentar
”Det första kvartalet av 2016 har för Clines del inneburit full fokusering på det operativa arbetet som initierades under 2015: Distributörer har både kontaktats och besökts, kunder har bearbetats, både befintliga och nya kontakter har knutits. Vi hoppas kunna presentera nya distributörer under våren och starta marknadsbearbetning tillsammans med dem omgående.
Vår produkt & produktionsutveckling går på högvarv, både i samarbeten och med hjälp av de examensstudenter som vi har hos oss. Detta kommer att förstärka och uppgradera vår produktionskapacitet, ge oss nya kvalitetstester och i förlängningen även leda till uppgraderade och i vissa fall till och med nya produkter! Mycket spännande med tanke på att det öppnar möjligheterna till nya användningsområden och därmed kundgrupper.
Det utvecklingsarbete inom diagnostisering av cancerspridning (metastasisering) som Cline deltar i fortskrider enlig planerna och har redan lett till starten av ett nytt bolag som köper Clines produkter. Eftersom detta projekt använder sig av Clines gradientteknologi har vi här det första av de projekt som vid ett lyckat utvecklingsutfall kan ge Cline betydande licensinkomster enligt den modell vi tidigare presenterat. Vi kommer dessutom kunna använda projektet som en mall och referens för framtida liknade möjligheter.
Cline kommer återigen att deltaga på världens största kongress för stamcellsforskning, ISSCR Annual Meeting, som i år äger rum i San Fransisco under midsommarveckan. Förberedelser för denna, årets största, utställning pågår under hela våren.
Med andra ord så har vi den första delen av 2016 varit helt upptagna med en massa aktiviteter som kanske inte syns, men som kommer att ge resultat under senare delen av året och under nästa år. Vi kommer att befinna oss i både Europa, Asien och USA under året för att starta marknadsföringsjobb med distributörer och besöka kunder.
Våra kostnader följer den budget vi lagt nästan på kronan och även om vi satsar mycket resurser för att nå våra mål så sker det hela tiden med kontinuerlig uppföljning och kostnadskontroll.

Med risk för att upprepa mig från tidigare rapporter och bli tjatig så vill jag dock säga följande: Vi satsar hårt på att globalt kommersialisera vår teknologi och produkt. Vi är dock noga med våra resurser och försöker maximera effekten av allt vi gör. Så här långt har vi lyckats med det vi föresatt oss, vi tror på vår förmåga att lyckas och ämnar fortsätta på vår inslagna väg.
Vi ser, som tidigare sagts, framtiden an med stor tillförsikt!”

Patrik Sundh

Kommande rapport
Halvårsrapport                        4 augusti
Kvartalsredogörelse Q3          4 november

Granskning av revisor
Denna redogörelse har inte varit föremål för särskild granskning av företagets revisor.

Göteborg den 3 maj 2016
Styrelsen för Cline Scientific AB,