Månadsbrev Cline Scientific

Bästa Läsare,

Cline har sedan noteringen på AktieTorget för ett och ett halvt år sedan till stora delar fokuserat på att bygga upp ett globalt nätverk som kan sälja och distribuera våra produkter. Det finns naturligtvis olika sätt att göra detta på: återförsäljare/distributörer, oberoende säljrepresentanter, agenter, partners, eller egna anställda säljare. Vi har valt att initialt starta på ett snabbt och kostnadseffektivt vis nämligen med distributörer. Detta innebär att de köper av oss och sedan säljer vidare till slutkund, men också att vi bistår med support och utbildning till båda parter. Kort sagt: ju mer tid vi spenderar med distributören, desto mer tid lägger de på att marknadsföra och sälja våra produkter. Detta är speciellt sant det första året man använder sig av en distributör, innan de blir mer självgående.

Cline blev tidigt kontaktad av två distributörer i två av de största marknaderna för Life Science produkter, Japan och USA, och vi valde att starta samarbeten med båda. Vän av ordning kanske tycker detta är lite tidigt i Clines utveckling, men vi anser att vi kan motivera beslutet med att möjligheterna är så stora för våra produkter i dessa marknader att det vore rent dumdristigt att vänta. Funakoshi, som är en av Japans största distributörer av vetenskapliga produkter, smygstartade med Cline-produkter i våras och vi besökte och utbildade deras personal för två veckor sedan. IWAI North America är en mindre distributör som ännu så länge enbart täcker Kalifornien, men som har visat stort intresse för våra produkter där man bland annat hjälpte till att bemanna vår monter vid ISSCR utställningen i San Francisco i somras. IWAI har sitt amerikanska huvudkontor i världens kanske mest kända och intressanta område för Life Science, norra Kalifornien, eller som det ibland kallas, Silicon Valley.

Under de första två åren med nämnda distributörer har vi som huvudsakligt mål att etablera en kontinuerlig försäljning till några få men betydelsefulla referenskunder för att sedan kunna använda oss av dessa referenser i det fortsatta säljarbetet.

Japan är ledande vad gäller stamcellsforskning och USA är fortfarande den enskilt största marknaden i världen vad gäller Life Science (USA står generellt för 35–40% av världsmarknaden). Därför tycker vi att tidig start i dessa två marknader även kommer vara användbart för Clines fortsatta tillväxt på övriga marknader.

Så här långt ligger vi före den plan vi lade för drygt ett år sedan där vi inte planerade start i dessa marknader förrän efter tre till fyra år framåt i tiden. Vi ser det dock som en självklarhet att utnyttja dessa möjligheter med tanke på de fördelar det kan innebära. Vi ser utmaningarna som inspirerande och ser fram emot den dag då vi kan meddela er att vi nu är etablerade med en växande omsättning i både Japan och USA.

Cline i Kalifornien

Arbetet med Clines distributör i Kalifornien, IWAI North America, har gått framåt och börjat ge resultat. IWAI har, sedan man slöt avtal, aktivt deltagit i marknadssatsningar tillsammans med Cline, utbildats på teknologi och produkt och sedan början på hösten börjat bearbeta potentiella kunder på egen hand. Nu börjar dessa insatser ge resultat. En inflytelserik forskargrupp på Stanford har visat intresse för Clines produkter och lagt en testorder. Detta visar på hur våra egna och IWAIs ansträngningar följer planen; att etablera Cline i Kalifornien och att fortsätta finna referenskunder som så småningom kan ge försäljningstillväxt.

Arbete med distributör och möten med potentiella partners i Japan

Från den 9:e till 14:e oktober befann sig VD Patrik Sundh och produktutvecklingschef PhD Hanne Evenbratt i Japan för att fortsätta uppstarten av Clines satsning och närvaro i landet. Resan ägnades åt partnern Funakoshi för internutbildning kring Clines produkter samt kundbesök. Ett 30-tal personer närvarade vid internutbildningen.

Dessutom deltog Cline i BioJapan, ett av Asiens största event för partnermöten mellan företag inom Bioteknik- och läkemedelsbranschen. Eventet lockar årligen ca 15 000 besökare från 800 företag världen över (mer info på http://www.ics-expo.jp/). BioJapan bjöd på intensiva dagar med 20-talet möten med främst japanska företag, men även andra internationella aktörer. Intresset var stort för Clines nanoteknologi och dialoger med flera av bolagen fortsätter.

Från 6:e till 8:e Oktober deltog Funakoshi själva dessutom på en stor kongress i Yokohama inom cancerforskning ”The 75th Annual meeting of the Japanese cancer association” där man presenterade Clines produkter och teknologi för cancerforskning.

Stamcellskonferens i Hannover

Hösten bjöd också på en vetenskaplig konferens i Hannover, där vi ställde ut tillsammans med vår tyska partner Biotrend. Konferensen hölls av den tyska organisationen German Society for Stem Cell Research (GSCN) och var det fjärde årliga eventet av sitt slag. Mötet besöktes av ett 400-tal medlemmar under 3 dagar. Vår partner arbetar nu med att följa upp de nya kundkontakterna som nästan uteslutande var forskare och representanter från läkemedelsföretag baserade i Tyskland.

Vi är glada för Ert intresse i Cline! Mer information om vårt arbete kommer att publiceras i nästa kvartalsrapport den 4e november.

Följ oss gärna löpande på sociala medier: Facebook   &   Twitter

Med önskan om den god höst,