Ica bästa företaget i Sverige på digitalisering

Nu är det klart – Ica är bästa företaget i Sverige på digitalisering. Det står klart efter att den första rapporten av DigitaliseringsIndex har släppts. Indexet tar tempen på och analyserar digitaliseringsgraden hos svenska företag, kommuner och landsting.

­– De som är bäst på digitalisering är aktiva i sociala medier och interagerar i stor utsträckning med sina följare. De jobbar en hel del med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring samtidigt som de är kreativa på att generera organisk trafik, säger Ari Liukko, vd på CloudRepublic som ligger bakom rapporten.

Hur står det till med digitaliseringen hos företag och organisationer? Vilka syns mest – och vad gör att vissa lyckas bättre än andra? För första gången görs en total genomlysning av digitaliseringsgraden hos svenska företag, kommuner och landsting. DigitaliseringsIndex utgår från helt objektiva mätningar baserade på datadriven analys framtaget genom forskning och utveckling av det svenska techbolaget CloudRepublic.

Ica är Sveriges mest digitala företag. Därefter kommer Sveriges Television och Avanza Bank.

Det här är första gången DigitaliseringsIndex presenteras i Sverige och det kommer att presenteras två gånger per år.

De digitala vinnarna i Sverige 2018

Topp 100 mest digitala företagen i Sverige

1.      Ica

2.      Sveriges Television

3.      Avanza

Topplista över Sveriges mest digitala branscher

1.      Resebyrå & turism

2.      Kultur, nöje & fritid

3.      Media

Topp 10 län med de mest digitala företagen

1.      Stockholms län

2.      Skåne län

3.      Västra Götalands län

Topp 10 kommuner med de mest digitala företagen

1.      Solna

2.      Malung-Sälen

3.      Stockholm

Topp 10 mest digitala regioner/landsting

1.      Region Västmanland

2.      Region Jönköping

3.      Västra Götalandsregionen

Topp 10 mest digitala kommuner i Sverige

1.      Stockholms stad

2.      Göteborgs stad

3.      Norrköpings kommun

DigitaliseringsIndex tas fram genom en automatisk insamling av stora datamängder (Big Data) som bearbetas med algoritmer som har skapats av CloudRepublic. Denna rapport ges ut vid två tillfällen varje år och mäter digitaliseringsgraden hos svenska företag, kommuner och län. Topplistan kan följas i realtid på hemsidan DigitaliseringsIndex.se som också ger ytterligare information och fortlöpande branschspecifika analyser. Rapporten är en djupdykning och kommer att publiceras två gånger per år.

För mer information, kontakta gärna:

Ari Liukko, vd CloudRepublic, tfn +46 733 15 15 15, ari@cloudrepublic.com

Om CloudRepublic

CloudRepublic hjälper företag att realisera sin digitala potential genom datadriven analys. CloudRepublics DigitaliseringsIndex sammanfattar ett bolags digitala konkurrenskraft och anger ett matematiskt mått på bolagets digitala mognad. Bolagets transformationstjänster genomlyser och optimerar ett bolags processer och affärsmodell.

Taggar: