Analysguiden: Kostnaderna föll under kv2

CLS visar framsteg i studier och produktutveckling samt tar nya ordrar. Kostnaderna sjunker relativt årets första kvartal. Efter justeringar i värderingsmodellen tar vi upp riktkursen men behåller rekommendationen Öka.

CLS, har utvecklat systemet TRANBERG® Mobile Laser Unit och metoden imILT® för be-handling av metastaserande tumörsjukdom. Kliniska studier pågår runt om i Europa för att påvisa säkerhet. Efter att justeringar gjorts i studieprotokollet har rekryteringen av patienter gått lättare än tidigare. I maj 2017 meddelade bolaget att den första patienten i studien i Porto avseende bukspottkörtelcancer genomgått behandling med imILT®. Cancerformen är svårbehandlad med stor potentiell marknad. Samtliga pågåede studier förväntas avslutas under 2017 och 2018. Givet goda resultat kan rimligtvis inledande intäkter genereras kort därefter då avsiktsavtal finns tecknade med fyra klinker.

TRANBERG® Mobile Laser Unit har även efterfrågats vid behandling med metoden MR-bildstyrd laserablation vid framförallt behandling av prostatacancer i tidig fas. I februari 2017 meddelade bolaget om den första försäljningen till USA-marknaden. Nu har en följdbeställning av förbrukningsmaterial i form av diffusorfiber kommit in. Värdet är blygsamt (50 000 kronor) men utgör fortsättningen på ett första steg i en potentiellt lång relation.

Vidare har CLS lanserat en ”active introducer” som skall underlätta behandling med metoden imILT®. Användarvänlighet är en viktig faktor för att övervinna en konservativ marknad. Rimligtvis ökar produkten även säkerheten.

Kostnaderna under andra kvartalet föll jämfört med det första kvartalet. Det indikerar att huvuddelen av utvecklingskostnaderna för de nya produkterna är tagna. Bolagets mål är att nå breakeven per månad i slutet på året. Vi bedömer målet som allt mer nåbart. Dock, med ökade kostnader relaterat till satsningen i USA anser vi målet som aggressivt. Vi justerar upp riktkursen aningen till 12,8 kronor per aktie (12,6). Vår rekommendation ligger kvar på Öka.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.