Clinical Laserthermia AB (publ) kompletterar informationen i bolagets delårsrapport januari-juni 2017

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), kompletterar den information som offentliggjordes idag i bolagets delårsrapport januari-juni 2017.

Bolagets kostnader
Bolagets kostnader under perioden har ökat jämfört med motsvarande period föregående år. Ökningen beror främst på:

• förskottsbetalning av beställda lasersystem och engångsmaterial, avsedda för försäljning
  • ökade resekostnader som en följd av bolagets marknadssatsning i USA
  • emissionskostnader för den kapitalanskaffning som CLS genomförde under första kvartalet
  • ökade personalkostnader genom etablering av CLS GmbH, tyska dotterbolag, med två anställda

Kostnader av engångskaraktär är del av kostnader för bolagets nyemission, ca 400 000 SEK.

Därtill påverkas CLS likviditet av kostnader för drift av dotterbolagen i Tyskland och USA.

Kassaflödesanalys – koncernen
Avseende kassaflödesanalysen för den löpande verksamheten: Bolaget har valt att redovisa projektintäkterna från projektet Horizon2020 som Inbetalningar från kunder. Det belopp för projektet som inkom i augusti 2016, har återförts månad för månad för att motsvara den faktiska kostnaden under projekttiden. Det innebär i sin tur att motsvarande belopp har påverkat posten Utbetalningar till leverantörer och anställda i motsvarande grad.

Likviditet
CLS bedömer att bolaget senast under fjärde kvartalet kommer att erhålla cirka 7-9 MSEK av den projektfinansiering om totalt cirka 20 MSEK som beviljades inom ramen för Horizon2020 i mars 2016. Tillsammans med intäkter från försäljning, primärt i USA, under kvartal tre och fyra 2017, bedömer bolaget att man kommer att ha ett positivt kassaflöde vid årets slut. För att säkerställa bolagets likviditet och minimera risker, så som förseningar i utbetalning från Horizon2020 eller ledtider för leverans och fakturering, har bolaget säkerställt möjlighet till kortfristiga lån.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2017, kl 17:15

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se