CLS demonstrerar TRANBERG®-systemet vid AdMeTech Annual Conference i Boston, USA, 3-5 augusti

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) deltar, genom sitt dotterbolag CLS Americas Inc., vid AdMeTech Annual Conference i Boston den 3-5 augusti, och där demonstrera TRANBERG®|Thermal Therapy System.  Temat för årets konferens är “Precisionsdiagnostik och behandling av prostatacancer”.

CLS Thermal Therapy System är optimerat för att användas vid behandling med med MR-styrd fokuserad laserablation (FLA) av patienter med lokal prostatacancer och BPH. Systemet används idag vid flera välrenommerade sjukhus i USA samt i en klinisk studie vid Toronto General Hospital i Toronto, Kanada. Studien i Toronto undersöker behandling med bildstyrd FLA av lokaliserad prostatacancer. Studien, som genomförs på sjukhusets initiativ, omfattar 25 patienter och beräknas vara avslutad under 2020.

-       Vi är mycket nöjda med att delta i årets AdMeTech-konferens och demonstrera våra produkter. TRANBERG®|Thermal Therapy System passar perfekt in under årets tema för konferensen, ”Precision Diagnosis and Treatment of Prostate Cancer”. Här deltar flera av marknadens mest innovativa aktörer inom området, säger Alan Weinberg, General Manager vid CLS Americas.

CLS uppskattar att den totala adresserbara marknaden (USA / EU / Japan) för bildstyrd fokalterapi av godartad prostatahyperplasi (BPH) och lokaliserad prostatacancer uppgår till cirka 500 000 behandlingar per år.

Om TRANBERG®|Thermal Therapy System

TRANBERG®| ThermalTherapySystembeståravenlitenochanvändarvänliglaserenhetmedunikamonitoreringsegenskapersomtillsammansmedCLSanpassadeengångsproduktergerensäkerochkontrolleradtumörbehandling. SystemetkankonfigurerasförMRellerCT/US-styrdbehandling,vilketgerenpreciskontrollavtemperaturenidenvävnadsombehandlas.

Unik icke-kyld diffusorfiber-teknologi

I CLS system ingår en unik, icke-kyld laserfiber av diffusortyp, optimerad för att utan extern kylning kunna värma och behandla vävnad. Systemet innehåller även funktioner för förbättrat arbetsflöde och kortare behandlingstid.

Läs mer om AdMeTech

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se