CLS får första ordern på TRANBERG-systemet från ledande cancersjukhus i USA

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), som utvecklar och marknadsför metoder, system och engångsmaterial för skonsam och säker värmeinducerad behandling av cancertumörer, har tagit emot den första ordern på bolagets TRANBERG-system. Ordern kommer från avdelningen för interventionell radiologi vid ett av USAs ledande sjukhus inom cancerbehandling.

Bakgrunden till köpet av CLS TRANBERG-system är sjukhusets omfattande verksamhet inom bildstyrd minimal-invasiv behandling av tumörsjukdom. Parterna förbereder för ett kommande samarbete med syfte att utvärdera och vidareutveckla CLS egen immunstimulerande behandlingsmetod, imILT, samt Fokuserad Laserablation (FLA).

Ordern har ett värde på cirka 250 000 SEK, och kommer att kompletteras med order på CLS engångsmaterial.

-          Vi har under en tid fört samtal med läkare vid sjukhuset och diskuterat användning av TRANBERG-systemet för såväl imILT- som FLA-behandling. Det är därför väldigt glädjande att vi nu fått vår första order och därmed tagit ett viktigt steg in på den amerikanska marknaden med våra produkter, säger Dan Mogren, Chief Commercial Officer på CLS.

-          Att ta emot vår första order på TRANBERG-systemet är naturligtvis mycket roligt för oss och ytterligare ett steg i vårt arbete att etablera CLS produkter på marknaden. Jag ser fram emot fortsatt samverkan med kliniken och teamet där, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

Mer om bildstyrd tumörbehandling med laser
Bildstyrd Fokuserad Laserablation är en metod som idag används främst för behandling av tidig lokal prostatacancer (PCA). Behandlingen utförs av en urolog eller en interventionell radiolog med hjälp av bildåtergivning från MR- eller DT- och ultraljudgenomlysning. I USA och Europa, diagnostiseras enligt statistik från Världshälsoorganisationen (WHO) årligen 400 000 relevanta nya fall av tidig prostatacancer. Baserat på detta uppskattas marknaden i USA och Europa ha ett marknadsvärde om drygt 1 miljard EUR. CLS sedan 2015 ett FDA-godkännande (tillstånd i USA) som innefattar FLA.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 februari 2017 klockan 09:30..

Kontaktinformation:
Lars-Erik Eriksson, CEO Clinical Laserthermia Systems AB (publ)

Tel: +46 – (0)702 – 90 33 00
E-mail: lee@clinicallaser.se

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och marknadsför en säker, skonsam, effektiv och kliniskt dokumenterad terapi för behandling av solida cancertumörer. Produkten baseras på immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi (imILT). CLS är noterade på Aktietorget under symbolen CLS B. Mer information på företagets webbplatser: www.clinicallaser.se och www.imilt.se