CLS företrädesemission övertecknad

Clinical Laserthermia Systems AB (publ) (”CLS” eller ”Bolaget”) har slutfört den företrädesemission av B-aktier som beslutades av styrelsen den 2 januari 2017 och godkändes vid extra bolagsstämma den 20 januari 2017. Företrädesemissionen har övertecknats och tillför Bolaget cirka 23,8 MSEK före emissionskostnader.

Det slutliga resultatet visar att aktier motsvarande totalt cirka 22,6 MSEK tecknades med företrädesrätt, motsvarande cirka 95,0 procent av företrädesemissionen. Därutöver inkom intresseanmälningar om teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter om cirka 21,2 MSEK, motsvarande cirka 88,9 procent av företrädesemissionen. Det betyder att emissionen övertecknats och nått en teckningsgrad om 183,9 procent.

Eftersom företrädesemissionen, vars teckningstid löpte från och med den 6 februari till och med den 20 februari 2017, övertecknades kommer inga emissionsgarantier att tas i anspråk. Genom företrädesemissionen tillförs Bolaget cirka 23,8 MSEK före emissionskostnader, vilka beräknas uppgå till cirka 2 MSEK.

Tilldelning av aktier tecknade utan stöd av teckningsrätter har skett i enlighet med de principer som anges i informationsmemorandumet daterat den 3 februari 2017. Meddelande om tilldelning sker genom avräkningsnota som utsänds till respektive tecknare. Aktierna skall betalas i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan.

Genom företrädesemissionen ökar aktiekapitalet i CLS med cirka 314 274,39 SEK genom nyemission av 3 397 561 B-aktier. Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet i Bolaget till cirka 2 514 195,42 SEK medan antalet aktier kommer att uppgå till 27 180 491 varav 600 000 A-aktier och 26 580 491 B-aktier.

Betalda tecknade aktier (BTA B) i företrädesemissionen handlas på AktieTorget fram till dess att nyemissionen har registrerats av Bolagsverket och kommer därefter att ersättas av aktier. Som tidigare meddelats avser CLS att genomföra ett listbyte för handeln med Bolagets B-aktier från Aktietorget till Nasdaq First North under mars 2017.

-          Vi är naturligtvis mycket glada och tacksamma över det förtroende som våra aktieägare visat oss genom att delta i företrädesemissionen. Det finns ett stort intresse för CLS och det område som vi verkar inom, vilket visar sig bland annat genom överteckningen i emissionen, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

Rådgivare

Västra Hamnen Corporate Finance är projektledare och Advokatfirman Vinge är legal rådgivare i samband med företrädesemissionen.

Bolagskontakt:
Tel: +46 – (0)702 – 90 33 00 E-mail: lee@clinicallaser.se

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2017 klockan 09:00.

VIKTIG INFORMATION

Detta pressmeddelande är inte ett erbjudande att teckna aktier i CLS. Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Japan eller Kanada eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara olaglig. Detta pressmeddelande utgör inte heller ett erbjudande om att sälja nya aktier, BTA eller teckningsrätter till någon person i en jurisdiktion där det inte skulle vara tillåtet att lämna ett sådant erbjudande till en sådan person eller där sådan åtgärd skulle förutsätta ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än enligt svensk rätt. Till företrädesemissionen hänförliga handlingar får inte distribueras i eller till något land där sådan distribution eller företrädesemissionen kräver åtgärder som anges i föregående mening eller där de skulle strida mot regler i sådant land.

De nya aktierna, BTA och teckningsrätterna har inte rekommenderats eller godkänts av någon amerikansk federal eller delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet. Inga nya aktier, BTA, teckningsrätter eller andra värdepapper utgivna av CLS har registrerats eller kommer att registreras enligt den vid var tid gällande United States Securities Act 1933, eller enligt värdepapperslagstiftningen i någon delstat i USA. Därför får inga nya aktier, BTA, teckningsrätter eller andra värdepapper utgivna av Bolaget överlåtas, utnyttjas eller erbjudas till försäljning i USA annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering eller genom en transaktion som inte omfattas av sådan registrering. Det finns ingen avsikt att registrera någon del av erbjudandet i USA och de värdepapper som ges ut i företrädesemissionen kommer inte att erbjudas till allmänheten i USA.

Bolaget har inte godkänt något erbjudande till allmänheten avseende de värdepapper som hänvisas till i detta pressmeddelande i något annat land inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”) än Sverige.

Detta pressmeddelande får i Storbritannien endast distribueras och riktar sig endast till ”kvalificerade investerare” (såsom definierat i avsnitt 86(7) i Financial Services and Markets Act 2000) och som är (i) professionella investerare som omfattas av artikel 19(5) i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (“Order”), eller (ii) personer som omfattas av artikel 49(2)(a) till (d) (”företag med högt nettovärde” etc.) av Order (gemensamt benämnda “relevanta personer”). I Storbritannien är sådan investering eller annan investeringsaktivitet som avses i detta pressmeddelande endast tillgänglig för, och riktas endast till, relevanta personer. Varje person som inte är en relevant person bör inte handla utifrån eller förlita sig på detta meddelande eller något av dess innehåll.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”kommer”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Denna information, de åsikter och de framåtriktade uttalanden som återfinns i detta pressmeddelande gäller enbart vid detta datum och kan ändras utan underrättelse därom.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och marknadsför en säker, skonsam, effektiv och kliniskt dokumenterad terapi för behandling av solida cancertumörer. Produkten baseras på immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi (imILTCLS). CLS aktie är noterad på Aktietorget under symbolen CLS B. Mer information på företagets webbplatser: www.clinicallaser.se och www.imilt.se