CLS inför konstruktionsförbättringar i sin laserapplikator av diffusortyp.

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), har beslutat att införa förbättringar i bolagets egenutvecklade icke-kylda laserapplikatorer av diffusortyp, för att göra konstruktionen i dessa produkter mer robust och användarvänlig. Beslutet följer kraven som CLS ställer på produktkvalitet och har tagits i samråd med de kliniker som CLS samarbetar med i USA. Leverans av uppdaterade produkter beräknas ske under tredje kvartalet, vilket är senare än planerat, och därför påverkas CLS kommunicerade målsättning för 2017.

–  Vi arbetar kontinuerligt med att öka produktkvaliteten i våra ny produkter. Vi har en efterfrågad produkt och de åtgärder vi nu genomför sker i samråd med de kliniker CLS samarbetar med i USA. Dessa är fortsatt mycket positiva till pågående samarbete även om produktuppdateringen gör att tidplanen förskjuts något, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS. För CLS innebär det att våra intäktsmöjligheter från försäljning, främst från USA-marknaden, försenas jämfört med plan. Jag ser därför inte att det är möjligt för CLS att uppnå tidigare kommunicerade målsättning för 2017, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

Diffusorteknologin gör det möjligt att behandla större cancertumörer och kan användas såväl för bildstyrd laserablation som för CLS egen immunstimulerande behandlingsmetod imILT®. CLS marknadsgodkännanden i USA och Europa för de aktuella produkterna påverkas inte av den planerade konstruktionsförändringen.

CLS utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System som inkluderar engångsmaterial och metoder för skonsam och säker värmeinducerad behandling av cancertumörer. Bolaget köpte nyligen den del av det tyska laserteknikföretaget LMTB som omfattar utvecklingen av CLS diffusorfiber. Tillverkningstekniken för fibern bygger bland annat på en unik kompetens när det gäller mikrostrukturering, det vill säga formandet av den struktur som ger ljuset dess specifika spridning.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juni 2017 kl 09:15.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget, som har sitt huvudkontor i Lund och ett dotterbolag i Boston, USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplatser: www.clinicallaser.se

Citat

Vi arbetar kontinuerligt med att öka produktkvaliteten i våra ny produkter. Vi har en efterfrågad produkt och de åtgärder vi nu genomför sker i samråd med de kliniker CLS samarbetar med i USA. Dessa är fortsatt mycket positiva till pågående samarbete även om produktuppdateringen gör att tidplanen förskjuts något. För CLS innebär det att våra intäktsmöjligheter från försäljning, främst från USA-marknaden, försenas jämfört med plan. Jag ser därför inte att det är möjligt för CLS att uppnå tidigare kommunicerade målsättning för 2017.
Lars-Erik Eriksson, VD i CLS