CLS uppdaterade icke-kylda laserapplikator av diffusortyp är nu klar för leverans till sjukhus i USA

Clinical Laserthermia Systems (CLS) (publ), har som tidigare meddelats genomfört förbättringar i bolagets egenutvecklade TRANBERG®|Laser Applicator Non-cooled av diffusortyp. Den nya versionen av produkten är nu klar och kan levereras, bland annat till det ledande sjukhus i USA som, i juni i år, lade en order på produkten hos CLS.

TRANBERG®|Laser Applicator Non-cooled av diffusortyp gör det möjligt att behandla större cancertumörer och kan användas för både CLS egen immunstimulerande behandlingsmetod imILT® och MR-styrd laserablation.

–  Vi har nu en mer robust och användarvänlig produkt att erbjuda marknaden i Europa och USA. Arbetet med uppdateringen har följt tidplanen och leverans kan nu ske av de volymer som vi bedömer kommer att efterfrågas fram till dess att vi har en industriell produktionsprocess på plats, säger Lars-Erik Eriksson, VD i CLS.

CLS utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System som inkluderar engångsmaterial och metoder för skonsam och säker värmeinducerad behandling av cancertumörer. I början av 2017 köpte bolaget den del av det tyska laserteknikföretaget LMTB som omfattar utvecklingen av CLS diffusorfiber. Tillverkningstekniken bygger bland annat på en unik kompetens när det gäller mikrostrukturering, det vill säga formandet av den struktur som ger ljuset dess specifika spridning.

Denna information är sådan information som Clinical Laserthermia Systems AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2017 kl 15:15.

Clinical Laserthermia Systems AB (publ), utvecklar och säljer TRANBERG®|Thermal Therapy System tillsammans med specialdesignat sterilt engångsmaterial för säker, skonsam och effektiv behandling av cancertumörer. Produkterna marknadsförs för bildstyrd laserablation samt för behandling med immunstimulerande interstitiell lasertermoterapi, imILT®. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund samt dotterbolag i Tyskland och USA. CLS  är noterat på Nasdaq First North under symbolen CLS B. Certified adviser (CA) är Västra Hamnen Corporate Finance.  Mer information på företagets webbplats: www.clinicallaser.se

Taggar:

Citat

Vi har nu en mer robust och användarvänlig produkt att erbjuda marknaden i Europa och USA. Arbetet med uppdateringen har följt tidplanen och leverans kan nu ske av de volymer som vi bedömer kommer att efterfrågas fram till dess att vi har en industriell produktionsprocess på plats.
Lars-Erik Eriksson, VD