Hållbar arkitektur på taket

Report this content

Den 27 maj invigs utställningen Cocong på KulturhusTaket. Sex arkitektoniska modeller, kategoriserade efter specifika teman, ska inspirera den svenska byggbranschen i miljömässigt hållbara material och tekniker.

Cocong är en utställning som på ett konkret sett vill visa på tekniker inom miljömässigt hållbar arkitektur. De sex olika modeller som byggs upp har namn som YSL, Mode de Vie och samt Flow och visas i skala 1:10. Modellerna är uppförda i olika material och tekniker som ännu inte nått marknaden, men också i redan befintliga som inte används i den utsträckning som initiativtagarna till Cocong önskar. Modellen Mode de Vie byggs även upp i full skala, 10 kvm, på KulturhusTaket och behandlar flera aspekter av hur det går att integrera växtlighet i byggnader. Den är vävd med världens snabbast växande gröda – bambu, som är fullt användbar även i Sverige.

– Utifrån sex olika byggnadsteknikerna gör vi det möjligt att på ett enkelt sätt förmedla komplex kunskap kring hållbart byggande. Byggnaderna syftar till att på lång sikt ändra vår energikonsumtion och miljöpåverkan. I Sverige idag står byggnadssektorn för 33 procent av landets totala energikonsumtion vilket vi vill och måste ändra på, säger Nadia Tolstoy, industridesigner och initiativtagare till Cocong.

Namnen på modellerna för tankarna till modeindustrin och dess sätt att arbeta med kollektioner. Modellen YSL anspelar på Yves Saint Laurent men står här för yta, styrka och lätthet. Den visar hur det går att använda effektiva och smarta strukturer för att minska materialåtgången i ett bygge och ett av sätten att göra arkitektur hållbar. Utifrån YSL, Studio 54, Flow, Vintage, Mode De Vie och Back To The Future, kan diskussionen kring hållbart byggande ta sin början.

– Sverige har en självbild av att ligga i framkant inom hållbar arkitektur vilket tyvärr inte stämmer om man jämför med initiativ på andra håll i Europa, säger Elise Grosse arkitekt och initiativtagare till Cocong. Trots att vi har teknik, forskning, design och material som ligger i absolut framkant för att bygga miljömässigt hållbart, gör vi det inte. Det beror till en stor del på landets konservativa byggsektor som domineras av stora aktörer. Dessa prioriterar allt för ofta kortsiktig avkastning före hållbarhet, arkitektur och innovation.

Med Cocong-utställningen, som befinner sig i brytpunkten mellan vetenskap och konst, vill initiativtagarna förenkla samtalet och öka kännedomen inom miljömässigt hållbart byggande.

– Sverige bygger som aldrig förr och vi står vid en historisk brytpunkt där de val vi gör idag får kännbara konsekvenser för nästkommande generationer såväl som för oss själva. I Sverige har vi fantastiska resurser och kunskap som borde implementeras med större mod, säger Elise Grosse.

Utställningen genomförs i samarbete med Svanen-miljömärkning Sverige, KTH Arkitekturskolan, Stockholms Läns Landsting, Sveriges Arkitekter, Småa Hus, Green Fortune, Energimyndigheten, Ekologiska Byggvaruhuset, Monsén Architecture AB, Teres Selberg Arkitekt MS, Ana Cecilia Boman, Sanne Kasemets, Innventia, med flera.

Cocong öppnar på KulturhusTaket och Ekoteket den 27 maj och pågår till den 15 oktober med fri entré.

För mer information vänligen kontakta:

Elise Grosse
tel.+46 (0)732-56 16 98
elise@habibihaus.se

Nadia Tolstoy
tel.+46 (0)730-68 82 22
nadia@apparat.nu

Cocong
www.cocong.se

Kulturhuset Cocong
www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=38076

För högupplösta bilder
www.flickr.com/photos/cocongexhibition/

Om Cocong

Cocong är ett utforskande informationsprojekt i brytpunkten mellan konst och arkitektur. Sex arkitektoniska modeller som visar innovativa och miljömässigt hållbara material och tekniker ställs ut på KulturhusTaket under fri entré från den 27 maj till 28 augusti 2011. En av dessa modeller byggs även upp i full skala (10 kvm) på taket. Utställningen syftar till att inspirera till nya ideal och hållbara visioner om framtidens byggande.

Bakom Cocong står Elise Grosse arkitekt och speciallist på energismart och hållbart byggande. Hon har tidigare jobbat med att utveckla transdisciplinära lösningar, såsom biotekniska klimatiseringslösningar, framförallt i Tyskland. Nadia Tolstoy är industridesigner, funkisspeciallist och expert inom byggnadsvård. Hon drev tidigare butiken APPARAT med inriktning på hållbar design, samt har inrett det gröna hotellet The Maid Stone i USA.

Taggar: