Coding Technologies och Beijing E-World Technology bildar joint venture i Kina

Coding Technologies och Beijing E-World Technology bildar joint venture i Kina Nya Beijing Media Works licenserar ljudkodning för ny kinesiska standard för EVD Stockholm och Peking 19 november, 2003 - Coding Technologies, det svenska spjutspetsföretaget inom ljudkomprimering för mobiltelefoni, digitalradio och Internet, offentliggjorde idag ett avtal om joint venture tillsammans med kinesiska företaget Beijing E-World Technology. Detta joint venture, Beijing Media Works stöds av det kinesiska ministeriet för informationsindustri och kommer att utveckla och licensiera en ny ljudkodare för det nya EVD-formatet (Enhanced Versatile Disc). EVD i sin tur är en vidareutveckling av DVD-formatet. Den nya kodaren kommer att ingå som standard i EVD-formatet och kommer även att utformas för användning i andra applikationer på den kinesiska marknaden. Med hjälp av Coding Technologies SBR-teknik (Spectral Band Replication) ska detta joint venture skapa en förbättrad version av Beijing E-World Technologies EAC-ljudkodare. Med den nya kombinationen fördubblas prestanda och en ny branschledande ljudkodning med ett omfattande användningsområde kommer att uppstå. - EVD-formatet kommer att blir vägledande för branschen när det gäller kvalitet, upplösning och kapacitet, säger Hao Chieh, vd på Beijing E- World Technology. Genom detta joint venture säkerställer vi att ljudkvalitet och komprimering för EVD håller världsklass. - Detta är ytterligare ett bevis på mångsidigheten hos vår SBR- teknologi, förklarar Pelle Bourn, vVD på Coding Technologies. Tack vare samarbetet med Beijing E-World Technology blir SBR en referensteknologi för den stora kinesiska marknaden och skapar naturligtvis en utmärkt grogrund för utveckling av helt nya möjligheter. Samriskföretaget ska baseras i Beijing med en stor del av produktutvecklingen lokaliserad till Coding Technologies dotterbolag i Nürnberg, Tyskland. På detta sätt åstadkommes ett nära affärsmässigt och tekniskt samarbete mellan samriskföretaget och de båda moderbolagen. SBR- förbättrad EAC licenseras exklusivt i Kina genom samriskföretaget medan Coding Technologies hanterar licensieringen i övriga världen. Om Spectral Band Replication (SBR) SBR är en unik ljudkodningsteknik som gör det möjligt att komprimera ljudfiler så att kvaliteten bibehålls vid endast halva bithastigheten. I korthet baserar sig SBR på principen att en ljudsignals höga och låga frekvenser i hög grad står i relation till varandra, varför endast de låga frekvenserna inkluderas i SBR-kodningen. SBR-avkodaren återskapa sedan det höga frekvensbandet med hjälp av avancerade matematiska beräkningar och på så sätt sparas bandbredd. SBR-tekniken anses vara den mest betydelsefulla förbättringen inom ljudkodningsprestanda sedan 2000. Om Enhanced Audio Codec (EAC) EAC har utvecklats och ägs av Beijing E-World. EAC kodningen använder sig av en avancerad ljudkomprimeringsteknik som inkluderar stöd för mono, stereo och 5.1 surround-ljud både för kodning och avkodning. EAC är redan en del av standarden för EVD systemet. Om Beijing E-World Technology Beijing E-World Co.Ltd, skapar det nya EVD-formatet (Enhanced Versatile Disc) för contentdistribution. EVD ger ökad lagringskapacitet, fem gånger så hög videoupplösning som DVD, inklusive stöd för HDTV, samt förbättrad ljudkvalitet. Beijing E-World har drygt 100 anställda. Företaget sponsras av det kinesiska ministeriet för informationsindustri och stöds av de stora kinesiska DVD-tillverkarna. För mer information, se www.davworld.net Om Coding Technologies Coding Technologies erbjuder den bästa ljudkomprimeringen för mobilsystem, broadcasting och internet. SBR(TM) (Spectral Band Replication) från Coding Technologies är en bakåt- och framåtkompatibel metod som förbättrar effektiviteten hos all slags ljudkodning; "PRO" läggs till i mp3PRO och "Plus" i aacPlus. SBR är en grundläggande förutsättning för Digital Radio Mondiales öppna standard och utgör huvudkomponenten i MPEG-4 Audio. Coding Technologies startades 1997 av uppfinnaren och musikern Lars Liljeryd. Idag omsätter företaget cirka 25 miljoner kronor på att licensiera ut sin teknologi. Coding Technologies har drygt 30 anställda i Stockholm, München och Silicon Valley. Omsättningen beräknas stiga kraftigt under de kommande åren allt eftersom digital teknologi vinner större terräng. Bland Coding Technologies kunder märks bland andra XM Satellite Radio, Thomson, Musicmatch och Texas Instruments. Mer information finns på http://www.codingtechnologies.com. För ytterligare information vänligen kontakta: Pelle Bourn Coding Technologies 08 442 9168 pb@codingtechnologies.com Fredrik Skärheden / Niclas Granholm AxiCom pr & information 08 545 185 40 fredrik.skarheden@axicom.se / niclas.granholm@axicom.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00010/wkr0002.pdf